De Effie is wereldwijd een belangrijke marketingprijs, die wordt toegekend aan de effectiefste reclamecampagnes. De inzending van de Hartstichting moest het opnemen tegen campagnes van onder meer De Vegetarische Slager, SIRE en Stichting het Vergeten Kind.

De erkenning is belangrijk voor de Hartstichting. Directeur Hans Snijder: "We zijn een goed doel, hiermee laten we zien dat we door een jarenlange strategie daadwerkelijk verandering teweeg brengen. De campagnes, BuurtAED, samenwerkingen met bedrijven en maatschappelijke organisaties hebben daar allemaal aan bijgedragen. Het is een vliegwiel voor maatschappelijke betrokkenheid geworden."

Portretfoto van Hans Snijder, directeur Hartstichting

Mijlpaal

Samen met HartslagNu heeft de Hartstichting de afgelopen jaren gewerkt aan het tot stand brengen van een 6-minutenzone. Marketingcommunicatie heeft hierbij een belangrijke rol gespeeld. In heel Nederland kan nu binnen 6 minuten worden gestart met reanimatie bij een hartstilstand. Een enorme mijlpaal waar duizenden levens per jaar mee worden gered.

Wat hebben we bereikt?

• In 7 jaar tijd is het aantal burgerhulpverleners van 65.000 eind 2014 naar 245.000 eind 2021 gegaan (377%).
  • Het aantal aangemelde AED’s groeide van 8.000 eind 2014 naar 24.500 eind 2021 (306%).

Hierdoor kan nu in Nederland bij een 112-melding van een hartstilstand in 100% van de gevallen een burgerhulpverlener gealarmeerd worden en in 99,2% worden verwezen naar een AED.