Grote verbetering verwacht in behandeling van beroerte

Deze maand gaat een groot onderzoek naar een betere behandeling van beroerte van start. Het doel is dat meer patiënten overleven en goed herstellen. In totaal werken er ruim 60 onderzoekers en minstens 18 onderzoekscentra aan het project mee. Vorige week vond de ondertekening van de overeenkomst plaats.

Behandeling beroerte

Beroerte (herseninfarct en hersenbloeding) is een van de dodelijkste hart- en vaatziekten. Jaarlijks worden 41.000 mensen hierdoor getroffen en overlijden hier 9.600 mensen aan. Patiënten die het overleven houden vaak blijvende klachten over, zoals verlamming of problemen met praten. De afgelopen tientallen jaren zijn een aantal nieuwe behandelingen ontwikkeld, maar die zijn lang niet altijd succesvol.

Vervolgonderzoek

De onderzoekers maken gebruik van de kennis uit het eerdere, succesvolle onderzoek MR CLEAN, mede gesteund door de Hartstichting. Dit onderzoek wees uit dat patiënten beter en sneller herstellen als je het afgesloten bloedvat snel openmaakt met een katheter. Patiënten hebben minder hersenschade, minder neurologische klachten en functioneren beter in het dagelijks leven.

Dit leidde in 2015 tot een nieuwe behandeling die inmiddels in Nederland door 19 ziekenhuizen - en ook wereldwijd - steeds vaker wordt toegepast.

> Meer over onderzoek naar deze nieuwe behandeling

Minder slachtoffers van een beroerte

“Met dit vervolgonderzoek willen we ervoor zorgen dat meer patiënten een beroerte overleven, en na afloop weer zelfstandig door het leven kunnen”, stelt een van de onderzoeksleiders, prof. Diederik Dippel.

“We willen de behandeling van zowel herseninfarcten als hersenbloedingen sterk verbeteren. Het weghalen van het stolsel werkt nu bij een beperkte groep, maar we willen deze nieuwe methode verbeteren en voor veel meer patiënten toepasbaar maken,” licht Dippel toe.

Het project omvat ook andere onderzoeken, onder meer naar een betere behandeling van hersenbloedingen. Ook zoeken de wetenschappers uit of patiënten beter herstellen als ze in de ambulance een medicijn krijgen om de doorbloeding van de hersenen te verbeteren.

Unieke nationale en internationale samenwerking

Het project heet CONTRAST (COllaboration for New TReatments of Acute STroke). Onderzoeksleiders zijn prof. dr. Diederik Dippel van het Erasmus MC in Rotterdam en prof. dr. Charles Majoie van het AMC Amsterdam.

De Hartstichting is initiatiefnemer en grootste investeerder van dit nieuwe onderzoek. Daarnaast steken meerdere UMC’s, biomedische bedrijven en de Hersenstichting er geld in. Dankzij donateurs wordt dit bijzondere onderzoek mogelijk gemaakt.

Bijzonder is dat in totaal 18 onderzoekscentra en meer dan 60 onderzoekers aan het project meewerken: alle universitaire centra en veel grote Nederlandse ziekenhuizen nemen deel.

Een groep van internationale experts ondersteunt het project. De resultaten worden gepubliceerd in internationale vakbladen. Ook komen de onderzoeksgegevens uiteindelijk beschikbaar voor verder onderzoek naar de behandeling van herseninfarct en hersenbloeding.

Hoge verwachtingen

Floris Italianer, directeur van de Hartstichting: “Snelle behandeling van een beroerte staat hoog op onze onderzoeksagenda. En dat is niet voor niks. Elke dag worden mensen overvallen door een herseninfarct of hersenbloeding, met vreselijke gevolgen voor henzelf en hun naasten.”

“Dit onderzoek moet de behandeling voor patiënten na een beroerte verder verbeteren. Dat proces kan niet snel genoeg gaan. Ik ben er trots op dat de beste onderzoekers uit binnen- en buitenland met elkaar samenwerken aan dit voor de patiënt belangrijke onderzoek.”

Herman de Haan, directeur van de Hersenstichting: “Deze snelle behandeling heeft als doel om de schade in de hersenen te beperken. We proberen hiermee de blijvende gevolgen voor de patiënt te verminderen.”

Meer over onderzoek Hartstichting

Hartstichting steekt 2,5 miljoen in innovaties voor betere en goedkopere zorg

Onderzoek: zout verergert mogelijk slagaderverkalking

Crowdfunding voor innovatief onderzoek

Voor pers en media

Op de speciale nieuwssite voor pers en media vind je alle actualiteiten, persberichten en dossiers over de Hartstichting.

> Lees het laatste nieuws