Hartstichting.nl wordt geladen

Meer burgerhulpverleners reageren

Bij een melding van een hartstilstand reageert nu 85% van de burgerhulpverleners op de oproep om naar het slachtoffer te gaan. In januari lag dit percentage op 70%. Dit kan de overlevingskansen bij een hartstilstand verbeteren.

Positieve ontwikkeling

Hoewel in absolute aantallen het aantal burgerhulpverleners is afgenomen, spreekt Aart Bosmans, bestuurder van HartslagNu, van een positieve ontwikkeling: “Voor een betrouwbaar oproepsysteem zijn aantallen burgerhulpverleners belangrijk. Maar nog belangrijker is, dat zij vervolgens ook daadwerkelijk op een melding afgaan. We zien nu dat meer mensen op onze oproepen reageren.”

Inactieve accounts

Begin dit jaar dreigden zo’n 80.000 burgerhulpverleners uit het reanimatie-oproepsysteem gehaald te worden. Zij volgden niet tijdig de jaarlijkse vaardighedentraining. Bovendien waren er veel inactieve accounts, volgens HartslagNu. Het gaat om burgerhulpverleners die niet reageerden op oproepen om te reanimeren.

Nieuwe burgerhulpverleners

Na oproepen van de Hartstichting en HartslagNu om in actie te komen, werkten de afgelopen maanden burgerhulpverleners alsnog hun gegevens bij. Ook meldden zich bijna 11.000  nieuwe burgerhulpverleners aan.

Januari   Maart
  Actief Inactief Actief Inactief
Groningen 7469 2964 7677 264
Friesland 8990 3238 9231 354
Drenthe 8346 2781 8524 225
Overijssel 21202 8056 21817 756
Gelderland 29205 11626 30048 1013
Utrecht 16275 5912 16841 565
Noord-Holland 23505 8905 24072 726
Zuid-Holland 35218 16460 36057 1059
Zeeland 5400 2259 5530 140
Noord-Brabant 31763 11139 32490 1188
Limburg 14013 4730 14307 511
Flevoland 4694 1814 4831 216

Burgers blijven nodig

De Hartstichting benadrukt dat nieuwe burgerhulpverleners steeds nodig blijven. Elke jaar krijgen in Nederland zo’n 17.000 mensen een hartstilstand buiten het ziekenhuis. Reanimatie én het gebruik van een AED binnen 6 minuten bij een hartstilstand zorgen voor de grootste overlevingskans. Burgerhulpverleners zijn op dit moment gemiddeld 2,5 minuten eerder bij een slachtoffer, dan een ambulance.

Kun jij reanimeren?

Word dan burgerhulpverlener en kom in actie bij een hartstilstand in jouw buurt.
Vrouw pakt AED