Klachten bij endocarditis

Er zijn 2 vormen van endocarditis. Bij de ene vorm nemen de klachten langzaam toe en bij de ander word je plotseling heel ziek.

Klachten nemen langzaam toe

Je kunt bij endocarditis maandenlang klachten hebben, die langzaam erger worden. Meest voorkomende klachten zijn:

• lichte verhoging
  • vermoeidheid
  • zweten
  • gewicht verliezen
  • bloedarmoede

Overige klachten kunnen zijn:

• pijn in de gewrichten
  • koude rillingen en bleek zien
  • vlekjes op de huid, in het oogwit of onder de vingernagels
  • verward zijn

Deze vorm van endocarditis is gevaarlijk en moet altijd behandeld worden.

Plotseling ernstige klachten

Je kunt ook plotsteling endocarditis krijgen. Deze acute vorm kan binnen enkele dagen levensbedreigend worden. Klachten zijn:

• hoge koorts
  • versnelde hartslag
  • vermoeidheid

Oorzaken endocarditis

Bacteriële endocarditis ontstaat doordat bacteriën in het hart en op de kleppen terechtkomen. Ze komen daar via de bloedbaan, bijvoorbeeld via:

• wondjes op de huid of in de mond
  • ontstoken tandvlees
  • ontstekingen van de huid
  • medische ingrepen

Diagnose

Het kan lastig zijn om vast te stellen dat het om endocarditis gaat. De symptomen lijken namelijk op die van griep. De arts moet bovendien weten welke bacterie de aandoening veroorzaakt. Er zijn daarom verschillende onderzoeken nodig:

• bloedonderzoek: om te ontdekken welke bacterie de aandoening veroorzaakt
  • echografie: om ontstekingen aan het hart zichtbaar te maken
  • slokdarmecho of TEE: als een gewone echocardiografie niet genoeg informatie oplevert

Behandeling endocarditis

Na de diagnose is snelle behandeling nodig. Je krijgt daarom snelwerkende antibiotica via een infuus. Meestal duurt de behandeling 4 tot 6 weken. Tijdens de behandeling blijf je in het ziekenhuis.

Soms helpt de antibiotica niet of ontstaan er andere problemen met bijvoorbeeld de hartklep. Dan kan een spoedoperatie nodig zijn. Bij deze operatie herstelt of vervangt de arts de zieke hartklep.

Wie loopt gevaar?

Iedereen kan endocarditis krijgen. Je hebt een hoger risico als je:

• eerder bacteriële endocarditis hebt gehad
  • een kunst- of donorhartklep hebt
  • een bepaalde aangeboren hartafwijking hebt: vraag je cardioloog om welke aandoeningen het gaat

Maatregelen uit voorzorg

Behoor je tot een van de groepen hierboven? Dan moet je soms voor de zekerheid antibiotica innemen. Dit heet endocarditisprofylaxe.

Dit is bijvoorbeeld nodig bij ingrepen:

• bij de tandarts, mondhygiënist of kaakchirurg
  • van de luchtwegen bij de KNO-arts
  • van bijvoorbeeld de darmen, urinewegen of de geslachtsorganen
  • om ontstekingen te verhelpen

Tip! Meld bij deze ingrepen van te voren aan je (tand)arts dat je risico loopt en antibiotica nodig hebt.

Endocarditis voorkomen

Om endocarditis te voorkomen is het belangrijk dat je je tandvlees en gebit goed verzorgt en regelmatig laat controleren door de tandarts.

Heb jij een groter risico op endocarditis?

Vraag dan ons gratis risicokaartje aan. Zo heb je de altijd de juiste informatie op zak voor bij de (tand)arts.
Een tablet met daarop een risicokaartje voor bacteriële endocarditis

Stel je vraag aan onze voorlichters

• Chat via de chatknop onder in beeld (10.00 tot 16.30 uur)
  • Bel met een voorlichter: 0900 3000 300 (9.00 - 13.00 uur, € 0,05 per minuut)