Hartstichting.nl wordt geladen

Hartslag meten aan de pols

Je hartslag is duidelijk te voelen aan de binnenkant van je pols.

Meten doe je zo:

  • ga ongeveer 10 minuten rustig zitten
  • leg 2 vingers op de binnenkant van je pols
  • tel 30 seconden je hartslag
  • verdubbel dit getal om je hartslag per minuut te weten 

Gebruik een horloge met secondewijzer of stopwatch om de hartslag nauwkeurig te tellen.

Hartslag in rust

Volwassenen hebben in rust een regelmatige hartslag, die meestal tussen de 60 en 100 slagen per minuut ligt. Er is geen duidelijk verschil in hartslag tussen mannen en vrouwen.

Hartslag meten met hulpmiddelen

Er zijn verschillende apparaten om je hartritme te meten: hartslagmeters, apps of een bloeddrukmeter met een hartslagmeter. 

Hartslagmeter of sporthorloge

Wil je tijdens het sporten je hartslag controleren? Dat kan met een hartslagmeter. Achteraf kan je ook nog zien wat de gemiddelde of maximale hartslag was. De hartslagmeter bevestig je meestal met een band om je borst. Een sensor op de huid pikt het elektrisch signaal van de hartslag op. Er bestaan ook (sport)horloges, waarin de hartslagsensor in het horloge is verwerkt.

Tip! De Consumentenbond heeft onderzoek gedaan naar sporthorloges.

Mobiele apps

Er zijn steeds meer apps om je hartslag te meten. De betrouwbaarheid van deze metingen varieert. Met sommige apps kun je zelfs een hartfilmpje maken. Dit kun je inzien op je telefoon of computer. Het geeft een indruk of je hartritme normaal is.

Let op! Het meten van je hartslag via een app is geen vervanging voor een hartfilmpje (ECG) bij een arts. Maak je je zorgen over je hartritme? Vraag dan aan je arts om een uitgebreid hartfilmpje te maken.

Bloeddrukmeter met hartslagmeter

Sommige bloeddrukmeters meten ook je hartslag. Soms geven ze ook een melding als de hartslag onregelmatig is. Wil je zelf een bloeddrukmeter thuis hebben? Lees onze tips voor het kopen van een betrouwbare bloeddrukmeter.

Hartslag meten tijdens sporten

Voor sporters kan het meten van de hartslag zinvol zijn. Je houdt dan in de gaten of je hartslag niet te hoog oploopt. En je krijgt inzicht in de zwaarte van je training.

Verschillen in ritme ontdekken

Als je regelmatig je hartslag meet, merk je misschien verschillen op. Soms is de hartslag wat hoger of slaat je hart een slag over. Meestal is dit onschuldig. Komt het vaker voor en maak je je hier zorgen over, bespreek dit dan met je huisarts. Als je hartslag onregelmatig is, ga dan altijd even bij je huisarts langs.

Stel je vraag aan onze voorlichters

  • Chat via de chatknop onder in beeld (10.00 tot 16.30 uur)
  • Bel met een voorlichter: 0900 3000 300 (9.00 - 13.00 uur)

We zijn bereikbaar van maandag t/m donderdag