Naar content

Hier komen de NAW-gegevens formulieren

Bewegen voor een gezond hart

Bewegen voor een gezond hart

Bewegen geeft een fit en energiek gevoel en is goed voor je hart en de bloedvaten. Het verkleint de kans op hart- en vaatziekten en een beroerte .

Waarom bewegen goed is

  • Bewegen helpt om stress te verminderen. Door lekker bezig te zijn, maak je je hoofd leeg.
  • Na het bewegen voel je je fitter en energieker en je slaapt beter.
  • Bij regelmatig bewegen blijft je gewicht op peil.
  • Je bloeddruk gaat omlaag en de verhouding tussen het goede en slechte cholesterol verbetert. Vooral het goede cholesterol (HDL) gaat omhoog, waardoor je lichaam meer cholesterol kan afvoeren. 

Hoeveel bewegen?

Hoeveel beweging is nodig om je hart in goede conditie te houden? Bekijk de beweegnorm.

Lees meer

Beweging meten met apps

Wil je weten of je voldoende beweegt? Er zijn apps en apparaten om hier inzicht te krijgen, bijvoorbeeld:

  • apps met stappentellers
  • apps die de tijd, snelheid en afstand die je aflegt bijhouden
  • apparaatjes die je op je lichaam draagt, zoals een activity tracker, sporthorloge of smartwatch

Zoek eens in de App of Play Store naar dit soort apps. Ook kunnen apps je motiveren om te gaan sporten. Stel bijvoorbeeld doelen met leuke beloningen voor jezelf via het weekdoel van SamenGezond.

Wandel op 10 april mee met De Hartstocht

Dit wandelevenement start en eindigt bij je eigen voordeur. Je krijgt een persoonlijke route, een volledig wandelpakket en een dag vol plezier via Hartstocht Radio. Meer bewegen was nog nooit zo eenvoudig!

Lees meer