Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen. De gegevens die we verwerken tijdens je bezoek bevatten informatie over je gezondheid. Daarom hebben we toestemming nodig.

Meer over privacy en voorwaarden

Bewegen voor een gezond hart

Bewegen geeft een fit en energiek gevoel en is goed voor je hart en de bloedvaten. Het verkleint de kans op hart- en vaatziekten en een beroerte .

Waarom bewegen goed is

Bewegen helpt om stress te verminderen. Door lekker te bezig te zijn, maak je je hoofd leeg. Je voelt je daarna fitter en energieker. Bovendien slaap je beter.

Door regelmatig te bewegen blijft je gewicht op peil en gaat je bloeddruk omlaag. Ook verbetert de verhouding tussen het goede en slechte cholesterol. Vooral het goede cholesterol (HDL) gaat omhoog, waardoor je lichaam meer cholesterol kan afvoeren.

Meten is weten

Je beweegt al veel zonder erbij na te denken. Je gaat bijvoorbeeld op de fiets naar je werk, wandelt door de stad of bent lekker aan het klussen. Wil je weten of je voldoende beweegt? Er zijn veel apps en apparaten om hier inzicht te krijgen.

Voorbeelden zijn:

• apps met stappentellers
    • apps die de tijd, snelheid en afstand die je aflegt bijhouden
    • apparaatjes die je op je lichaam draagt, zoals een activity tracker, sporthorloge of smartwatch

Nieuwsbrief Gezond Online

Wil je op de hoogte blijven van lekkere recepten en tips ontvangen voor een gezonde leefstijl? Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief Gezond Online.

Schrijf in

Vragen over dit onderwerp?

Mail de Infolijn

Bel 0900 3000 300 (maandag t/m vrijdag van 9.00 - 13.00 uur)

Lees meer over bewegen

Hartstichting en KNVB zetten in om kinderen meer te laten bewegen

Hoeveel bewegen voor een sterk hart?

Gezond leven voor kinderen