Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Onderzoek naar slagaderverkalking

Bij slagaderverkalking (of aderverkalking) ontstaan beschadigingen in de vaatwand en komen er vetten en ontstekingscellen in de vaatwand terecht. Er ontstaan vernauwingen, de zogenaamde plaques. Onderzoek naar slagaderverkalking is heel belangrijk. Als we slagaderverkalking eerder opsporen en beter kunnen behandelen zijn veel hart- en herseninfarcten te voorkomen.

Wanneer is slagaderverkalking ernstig?

Van slagaderverkalking merk je meestal weinig. Pas bij ernstige vernauwingen ontstaan er klachten, zoals pijn op de borst bij vernauwingen in de kransslagaders. Een echt gevaarlijke situatie doet zich voor als een plaque ineens openscheurt. Er vormen zich dan stolsels die een bloedvat kunnen afsluiten. Dit kan leiden tot een hart- of herseninfarct, met blijvende schade of zelfs overlijden tot gevolg.

De Hartstichting steekt al jarenlang veel geld in onderzoek naar slagaderverkalking. Onderzoek moet ertoe leiden dat slagaderverkalking beter is op te sporen en te behandelen. Zo hopen we in de toekomst veel hart- en herseninfarcten te voorkomen.

> Meer over slagaderverkalking

Doorbraken in onderzoek

Er is de afgelopen decennia veel onderzoek gedaan naar slagaderverkalking. Met mooie resultaten.

In de vaten kijken

Sinds de jaren 70 zijn vernauwingen in de kransslagaders aan te tonen. In eerste instantie via hartkatheterisatie. Daarna kwamen er nieuwe beeldvormende technieken die werken met ultrageluid en echografie. Hierdoor zijn plaques steeds beter op te sporen.

> Meer over medisch onderzoek naar de vaten

Betere aanpak risicofactoren

Dankzij wetenschappelijk onderzoek van onder andere de Hartstichting weten we veel over risicofactoren die slagaderverkalking verergeren. Op basis van deze kennis zijn er duidelijke richtlijnen ontwikkeld voor artsen, met duidelijke adviezen voor het behandelen van patiënten met een hoog risico.

Cholesterolverlagende medicijnen

Cholesteroldeeltjes kunnen zich ophopen in de vaatwand en zo slagaderverkalking opwekken. De ontwikkeling van cholesterolverlagende medicijnen, was daarom 1 grote doorbraak in het voorkomen van hart- en vaatziekten. De zogenaamde statines remmen de aanmaak van cholesterol in de lever en verlagen zo het cholesterolgehalte in het bloed.

> Meer over cholesterolverlagers

Vernauwingen opheffen

Door de ontwikkeling van de bypassoperatie en de dotter- en stentbehandeling kunnen ernstig vernauwde kransslagaders worden omgeleid of opengemaakt.

> Meer over bypassoperatie

> Meer over dotter- en stentbehandelingen

Onderzoeksresultaten Hartstichting

Enkele onderzoeksresultaten die met steun van de Hartstichting zijn bereikt:

• Rol van darmbacteriën in het ontstaan van hart- en vaatziekten
      Wetenschappers van het UMCG publiceerden in september 2015 de tussentijdse resultaten van het onderzoek naar de rol van darmbacteriën in het ontstaan van hart- en vaatziekten. Zij ontdekten een verband tussen deze bacteriën en het lichaamsgewicht en bloedvetten.

• Verschillen mannen en vrouwen in slagaderverkalking
      Thijs Zweers promoveerde eind 2015 op onderzoek naar slagaderverkalking. Hij onderzocht het bloed van 700 mensen, die een onderzoek kregen naar vaatvernauwingen in het hart. Hij ontdekte opmerkelijke verschillen tussen mannen en vrouwen.

Nieuwe onderzoeken naar slagaderverkalking

Onderzoekers willen meer te weten te komen over processen die slagaderverkalking veroorzaken: hoe ontstaat slagaderverkalking en wanneer ontstaat een gevaarlijke situatie? Veel onderzoekers zijn al bezig met het vinden van een antwoord op deze vragen. Nieuw onderzoek gaat verder op basis van de inzichten die hier zijn opgedaan.

Lopend onderzoek Hartstichting

Cholesterolstofwisseling te beïnvloeden door eiwit

Noam Zelcer doet met een Dekkerbeurs onderzoek naar een bepaald eiwit dat ingrijpt als het cholesterolgehalte te hoog dreigt te worden. Hij bekijkt hoe dit eiwit precies werkt en of deze kennis te gebruiken is voor nieuwe medicijnen.

> Meer over het onderzoek

Rol van darmbacteriën in het ontstaan van hart- en vaatziekten

Wetenschappers onderzoeken in een groot CVON-project naar de rol van darmbacteriën in het ontstaan van hart- en vaatziekten.

> Meer over het onderzoek

Hoe een vette lever leidt tot schade aan de bloedvaten

Met een Dekkerbeurs onderzoekt Martijn Brouwers hoe een vette lever leidt tot schade aan de bloedvaten. Hij verwacht dat de aanmaakroute van het levervet daarbij belangrijk is.

> Meer over het onderzoek

Herstellen van blokkades in bloedvaten

Yaël Nossent onderzoekt met een Dekkerbeurs of blokkades in de bloedtoevoer te herstellen zijn door bepaalde moleculen te remmen.

Rol van ontstekingsprocessen

Ontstekingsprocessen spelen een rol bij het ontstaan van slagaderverkalking. Er zijn bijvoorbeeld eiwitten die op ontstekingen kunnen duiden. Veel ontstekingseiwitten in je bloed kunnen een signaal zijn dat iemand ernstige slagaderverkalking heeft en een hoog risico loopt op een hartinfarct.

Onderzoekers willen gevaarlijke slagaderverkalking in de toekomst in een vroeg stadium kunnen meten. Dit onderzoek naar deze signaalstofjes is heel belangrijk. Dit levert belangrijke aanknopingspunten op bij het ontwikkelen van nieuwe medicijnen of behandelingen tegen slagaderverkalking.

> Meer over signaalstofjes bij slagaderverkalking

Gevaarlijke plaques eerder opsporen

Het eerder ontdekken van gevaarlijke plaques bij slagaderverkalking is de droom van veel onderzoekers. Gelukkig zijn niet alle plaques even gevaarlijk. Plaques die voornamelijk uit vetten bestaan, scheuren sneller dan plaques met veel bindweefsel. Door gevaarlijke plaques eerder op te sporen, is tijdig ingrijpen mogelijk en is een hart- of herseninfarct te voorkomen.

Wetenschappers zoeken naar stofjes in het bloed (biomarkers), waarmee gevaarlijke plaques eerder op te sporen zijn. Ook zijn betere beeldvormende technieken (echo, CT- of MRI-scans) nodig om de samenstelling van plaques nog nauwkeuriger te onderzoeken.

Nieuwe behandelingen tegen slagaderverkalking

Dankzij jarenlang onderzoek zijn er veel risicofactoren bekend die slagaderverkalking bevorderen. We weten dat een hoog LDL-cholesterol ongunstig is en een hoog HDL-cholesterol gunstig. Met medicijnen is het mogelijk het LDL-cholesterol te verlagen en het proces van slagaderverkalking af te remmen. Maar het is nog niet te genezen. Meer kennis over ontstekingsreacties en de cholesterolstofwisseling moet leiden tot beter werkende medicijnen.

Lopend onderzoek Hartstichting

Vetten in het bloed beter onder controle krijgen

Jan Albert Kuivenhoven doet met een Dekkerbeurs onderzoek naar bloedvetten, zoals cholesterol. Hij hoopt aangrijpingspunten te vinden voor nieuwe geneesmiddelen om slagaderverkalking tegen te gaan.

> Meer over het onderzoek

Bruin vet activeren om slagaderverkalking te voorkomen

Patrick Rensen werkt aan een techniek die bruin vetweefsel aan het werk zet en zo slagaderverkalking tegengaat. Daarmee hoopt hij hart- en vaatziekten terug te kunnen dringen.

Wetenschappelijk onderzoek Hartstichting

De Hartstichting wil hart- en vaatziekten eerder opsporen en beter behandelen. Ga naar het overzicht en bekijk per aandoening welk onderzoek we financieren.

Bekijk alle onderzoeken

Subsidie voor wetenschappers

Ben je een wetenschapper? Bekijk dan de subsidiewijzer met al onze beurzen.

> Ga naar de Subsidiewijzer

Stel je vraag aan de Infolijn