Onderzoeken naar eerder herkennen

Betere diagnose

De Hartstichting investeert ruim 6,6 miljoen euro in onderzoek naar het eerder herkennen van hart- en vaatziekten. De testen die artsen op dit moment hebben zijn beperkt. Het onderzoek moet leiden tot nieuwe bloedtests, risicoscores of scans voor huisartsen en cardiologen.

Eerder herkennen slagaderverkalking

Het lijkt vaak alsof een hart- en vaatziekte je ineens overkomt. Plotseling krijg je een hart- of herseninfarct of gevaarlijke hartritmestoornissen. Achteraf blijken er vaak wel voortekenen te zijn geweest. Ook in het bloed zijn er soms al veranderingen te zien. Onderzoek moet meer inzicht geven in signaalstoffen in het bloed die erop kunnen wijzen dat er iets mis dreigt te gaan.

Toponderzoekers en hun passie

Onderzoek doe je met je hart. Ben jij benieuwd hoe passievol onderzoekers werken aan een medicijn om slagaderverkalking tegen te gaan? Neem een kijkje in hun lab.

Hartfalen op tijd herkennen

Bij hartfalen gaat het hart langzaam achteruit. Met medicijnen kun je de klachten verminderen, maar echt genezen kan nog niet. Op tijd herkennen is daarom heel belangrijk, dan kun je voorkomen dat de het hart verder achteruit gaat. Onderzoek moet leiden tot nieuwe testen om hartfalen eerder op te sporen of de stijfheid van het hart te bepalen.

Erfelijke aanleg eerder ontdekken

Erfelijke hart- en vaatziekten worden vaak pas ontdekt als er in een familie meerdere mensen op jonge leeftijd een hart- of vaatziekte krijgen of eraan overlijden. Onderzoek moet het mogelijk maken erfelijke afwijkingen eerder op te sporen. Artsen krijgen nieuwe tests om deze ziekten eerder en beter vast te stellen. Ook mensen zelf moeten erfelijke aanleg in hun familie beter in kaart kunnen brengen.