Risico vaak niet bekend

Onderzoeker Peter van Tintelen legt uit waarom: “Gemiddeld laten slechts 2 op de 5 familieleden zich testen. Dat aantal moet omhoog. Te veel mensen lopen nu rond met een verhoogd risico, zonder dat ze het zelf weten. En ze geven die erfelijke aanleg mogelijk ongemerkt door aan hun kinderen.”

Betere voorlichting nodig

Het nieuwe voorlichtingsmateriaal bestaat uit onderstaand animatiefilmpje, informatiekaarten en een uitgebreide website.

• Online kliniek en chatten

Er wordt een online kliniek ontwikkeld, waar de informatie over erfelijke hart- en vaatziekten helder ingedeeld is in stappen. Ook is het mogelijk om te chatten met een medisch team. Zo krijgen patiënten en familieleden direct antwoord op vragen waarmee ze rondlopen.

• Website voor patiënten en familie

Op de speciale website over erfelijke hartziekten is veel informatie voor patiënten en familieleden.

• Samenwerking

In dit onderzoek werken onderzoekers van het UMC Utrecht, UMC Groningen en Amsterdam UMC samen aan oplossingen voor betere voorlichting over erfelijke hartziekten.

Erfelijke aanleg voor hartziekten

Ontvang maandelijks onze nieuwsberichten in jouw mailbox.
Een vrouw gebruikt haar laptop