Goede voornemens

De eerste maand van dit jaar zijn we weer bestookt met goedbedoelde tips om ons goede voornemen gezonder te leven vol te houden. Mocht u nog hoopvol zijn, ook dit jaar gaat het niet lukken die voornemens vol te houden. Vanaf nu is het weer als vanouds: u eet te veel, te vaak ongezond en beweegt te weinig.

Om deze pijnlijke boodschap iets te verzachten: u kunt er niets aan doen. Om te beginnen is 80 procent van de voeding die in supermarkten wordt verkocht simpelweg ongezond. Daarnaast: fastfoodketens schieten als paddenstoelen uit de grond, vooral rond scholen in armere wijken. Daar komt nog eens bij dat één op de zes kinderen nu al overgewicht heeft. Hoezo op weg naar een gezonde generatie in 2040?

Directeur Hans Snijder

Supermarkten

In het Nationaal Preventieakkoord beloven supermarkten hun klanten te stimuleren om producten uit de schijf van vijf te kopen, terwijl minstens 70 procent van alle reclame in de folders juist ongezonde voeding aanprijst. Ongezonde voeding is bovendien bijna altijd goedkoper dan gezonde voeding. In onze bewerkte voeding zit onnodig veel suiker, zout en ongezond vet waardoor we dagelijks veel te veel van deze stoffen binnenkrijgen.

Stap in goede richting

De plannen van staatssecretaris Van Ooijen om onder meer kindermarketing te verbieden, gemeenten toe te staan fastfoodketens te weren en de samenstelling van bewerkte producten gezonder te maken, zijn een stap in de goede richting.

Wensdenken

Toch zijn er nog steeds partijen in de Tweede Kamer die denken dat met een brave oproep tot zelfregulering de voedingsindustrie op een dag uit zichzelf verantwoordelijkheid neemt om de samenleving gezonder te maken. Vriend en vijand weten: het is wensdenken to the max, om zelf geen kleur te hoeven bekennen. Het gaat deze sector om omzet en winst. Met verbijstering constateert de Hartstichting de onbekendheid met de gevolgen. Feit is immers dat er ruim honderd doden per dag te betreuren zijn als gevolg van hart- en vaatziekten.

Gevolgen ongezonde voeding

Nu al lijden 1,7 miljoen mensen aan hartaandoeningen en dit aantal groeit de komende jaren naar ruim 2 miljoen. Jaarlijks overlijden 13.000 mensen als gevolg van ongezonde voeding. Het is na roken, de belangrijkste vermijdbare oorzaak van sterfte en verloren gezonde levensjaren. Deze maand debatteert de Tweede Kamer weer eens over hoe we er een gezondere leefstijl op na kunnen houden.

Bedolven onder bewijs

Alvast één dringend advies: kom niet met nieuwe onderzoeken en studies om de markt te bewegen naar die gezondere omgeving. We zijn reeds bedolven onder bewijs. En als het dan zo ingewikkeld blijkt geen belasting meer te heffen op groente en fruit, wees dan creatief. Zet nog voor het voorjaar de btw op nul procent voor alle onbewerkte groente en fruit op basis van de indeling van de schijf van vijf.

Sneller wet-en regelgeving

Artikel 22 van de Grondwet stelt dat de overheid maatregelen moet nemen ter bevordering van de volksgezondheid. Het ongezonde voedselaanbod, de ongezonde trends in ons consumptiepatroon vormen een serieuze bedreiging voor de volksgezondheid. De overheid moet hierin haar verantwoordelijkheid nemen door sneller wet- en regelgeving in te voeren, ingewikkelder is het niet.

Ontdek wat de Hartstichting doet

Lees meer over de missie en de strategie van de Hartstichting.
collage van foto's over het werk van de hartstichting. Een AED, een onderzoeker die door een microscoop kijkt, een collectant en het fietsevenement cycle Paris

Interessant voor jou