Symptomen van hartfalen eerder herkennen

Gepubliceerd op: 12 september 2017
Laatst gewijzigd op: 08 mei 2018

Deze week zijn de Europese Heart Failure Awareness Days. De Hartstichting vraagt daarom extra aandacht voor het tijdig herkennen van symptomen van hartfalen. Onderzoek op dit gebied is hard nodig.

Bij hartfalen pompt het hart niet genoeg bloed rond. Daar merk je niet meteen iets van, maar op den duur ontstaan klachten als vermoeidheid, kortademigheid en vocht vasthouden.

Cardioloog Jan Willem Borleffs, bestuurslid van de Werkgroep Hartfalen van de NVVC

“Het op tijd herkennen van de symptomen van hartfalen is heel belangrijk. Dan kunnen we de behandeling op tijd starten en ervoor zorgen dat de pompfunctie niet verder verslechtert. Ik zie ook een belangrijke rol in de vormgeving van zorg. We moeten zorg dusdanig inrichten dat we kwalitatief goede zorg kunnen bieden aan deze snel groeiende groep patiënten.”

Onderzoek naar hartfalen

De Hartstichting steekt veel geld in onderzoek naar het eerder herkennen en beter behandelen van hartfalen. Hiermee willen we hartfalen voorkomen en mensen met hartfalen een beter leven geven.

> Meer over onderzoek naar hartfalen