Op wintersport? Goed voor je hart!

Wintersport is erg populair in deze periode van het jaar. Onderzoek van het Instituut van Sportwetenschappen aan de universiteit van Innsbruck toont aan dat skiën kan bijdragen aan gezond ouder worden. Ook kou kan een gunstig effect hebben op je gezondheid. David Smeekes, arts bij de Hartstichting licht toe hoe dit komt.

Waarom wintersport goed is

• Wintersport helpt om stress te verminderen. Door lekker bezig te zijn, maak je je hoofd leeg.
  • Na een dagje wintersporten voel je je fitter en energieker en slaap je beter.
  • Door regelmatig te bewegen blijft je gewicht op peil en gaat je bloeddruk omlaag.
  • Regelmatig bewegen verbetert de verhouding tussen het goede en slechte cholesterol. Vooral het goede cholesterol (HDL) gaat omhoog, waardoor je lichaam meer cholesterol kan afvoeren.
  • Ook kou kan een gunstig effect hebben op je gezondheid.

Welke vormen van wintersport zijn goed?

David Smeekes legt uit: "Mensen die regelmatig skiën hebben volgens sommige studies een lagere bloeddruk en lagere cholesterolwaarden. De gunstige effecten gelden niet alleen voor skiën, maar ook voor andere wintersporten. Het gaat om het regelmatig bewegen. Ook wandelen in de bergen is gezond. Het belangrijkste is dat je een vorm van bewegen kiest die bij je past. Dan is de kans groot dat je het volhoudt. En dat is zeker in de winter belangrijk, want dan bewegen mensen over het algemeen minder vanwege de kou en omdat het sneller donker is. "

Is er verschil tussen de verschillende vormen van skiën?

Hoe intensiever je beweegt, hoe beter voor je conditie. De ene vorm van wintersport is intensiever dan de ander:

• (Alpine)skiërs skiën de berg af en gaan met de skilift weer omhoog,
  • Toerskiërs lopen zèlf de berg omhoog. Hiervoor moeten zij een zeer goed uithoudingsvermogen hebben.
  • Langlaufers activeren ook veel spieren in het hele lichaam

Hoeveel moet ik bewegen op wintersport?

“Dat is voor iedereen anders. Om een beetje een houvast te hebben, kun je de beweegnormen van de Gezondheidsraad aanhouden: beweeg minimaal 2,5 uur per week matig intensief. Zorg er voor dat je in een goede conditie verkeert.”

Bruin vet activeren door kou

Het verblijven in de kou kan een positief effect hebben op de gezondheid. De Hartstichting financiert onderzoek naar bruin vet. Bruin vet is te activeren door kou. Onderzoekers willen weten op welke manier dit werkt.

> Lees het artikel

Is skiën ook gezond voor hart-en vaatpatiënten?

“Als je een hartaandoening hebt is het belangrijk om je wintersportplannen met je arts te bespreken. Skigebieden bevinden zich vaak op een hoogte tussen de 1.500 en 3.000 meter. Hoe hoger je komt, hoe minder zuurstof er in de lucht zit. Ook de kou kan je hart extra belasten. Of dit een probleem voor jouw hart kan zijn, kan alleen de arts beoordelen.”

Tip! Start rustig op. Laat het lichaam eerst een nacht of dag wennen aan de hoogte en de kou voordat je begint met skiën.

> Meer over bewegen voor patiënten

Regelmatig bloeddruk meten

Alle vormen van wintersport zijn dus goed voor je gezondheid en kunnen de bloeddruk verlagen. Ben je ouder dan 40? Meet dan regelmatig je bloeddruk, ook als je je gezond voelt. Een hoge bloeddruk voel je niet, maar is wel een risicofactor voor hart- en vaatziekten.

> Alles over je bloeddruk

Meer interessant nieuws

Onderzoek: zout verergert mogelijk slagaderverkalking

Ruim 10.000 mensen met hoge bloeddruk opgespoord

Ken je waarden

Voor pers en media

Op de speciale nieuwssite voor pers en media vind je alle actualiteiten, persberichten en dossiers over de Hartstichting.

> Lees het laatste nieuws