Nieuwe donorwet doorbraak voor patiënten op wachtlijst voor donororgaan

De Eerste Kamer stemde vandaag in met het wetsvoorstel voor een Actieve Donor Registratie (ADR). Dit betekent dat Nederland eindelijk een betere donorwet krijgt, waardoor patiënten in de toekomst veel sneller een donororgaan krijgen. Hiermee worden mensenlevens gered.

Wens actief vastleggen in donorregister

De Hartstichting en alle samenwerkende gezondheidsfondsen en patiëntenverenigingen zijn heel erg blij dat er na jaren van discussie eindelijk een besluit is genomen. De nieuwe donorwet zorgt ervoor dat mensen actief hun eigen wens vastleggen in het donorregister. Dit zorgt voor meer registraties en voor meer duidelijkheid voor nabestaanden bij overlijden van een dierbare.

Een Actief Donor Registratiesysteem verhoogt het aantal registraties en het aantal orgaandonoren. Dit blijkt uit de resultaten van internationaal onderzoek in landen met zo'n systeem.

Tom Oostrom, namens de betrokken gezondheidsfondsen en patiëntenverenigingen:

“Al jaren strijden wij bij de politiek voor een oplossing van het grote tekort aan donororganen. Dit betekent echt een doorbraak voor patiënten op de wachtlijst. Mede dankzij de niet-aflatende steun van alle betrokkenen en moed en enorme inzet van initiatiefneemster Pia Dijkstra krijgen honderden patiënten eerder hun leven en hun vrijheid terug.”

Hoe het werkt

Elke Nederlander vanaf 18 jaar krijgt een oproep om zich te laten registreren in het donorregister. Als je dit na herhaalde oproepen niet hebt gedaan, dan word je geregistreerd als ‘geen bezwaar’. Je wordt hier expliciet van op de hoogte gebracht en kan je keuze elk moment herzien. De invoering neemt nog enkele jaren in beslag. Tegen die tijd komt er een uitgebreide publiekscampagne.

Eerbetoon Shirley Man (24)

Shirley Man stond 4 jaar op de wachtlijst voor een nieuw hart. Zij zette zich op bijzondere wijze in voor de nieuwe wet op de donorregistratie. Zij vertelde haar verhaal in de media en sprak onder andere in de Tweede Kamer. De rust waarmee ze dat deed, maar ook haar vasthoudendheid, bevlogenheid en overtuigingskracht hebben een onuitwisbare indruk gemaakt.

De Hartstichting is heel blij dat de nieuwe donorwet is aangenomen, voor alle mensen die op een donororgaan wachten, nu en in de toekomst. Het raakt ons diep dat Shirley dit niet meer kon meemaken.

Zij overleed op 4 februari 2018 op 24-jarige leeftijd. Dat deze diepe wens van haar nu is uitgekomen is een kroon op haar inzet en een grote troost voor haar dierbaren. Wij zullen haar nooit vergeten.

Lees meer over orgaandonatie

Hartstichting: nieuwe donorwet vergroot kansen voor hartpatiënten

Tweede Kamer stemt voor actief donorregistratiesysteem

Actieve Donor Registratie (ADR) redt levens

Voor pers en media

Op de speciale nieuwssite voor pers en media vind je alle actualiteiten, persberichten en dossiers over de Hartstichting.

> Lees het laatste nieuws