Beter inzicht in hartfalen bij zwangere vrouwen

Gepubliceerd op: 20 maart 2019
Laatst gewijzigd op: 26 maart 2019

Vrouwen die rond hun zwangerschap hartfalen krijgen, hebben een probleem met de vetstofwisseling in het hart. Dat toonde promovendus Martijn Hoes aan. Hij gebruikte een nieuwe onderzoekstechniek waarmee hij hartcellen kweekte uit huidcellen van patiënten.

Ontstaan hartfalen na zwangerschap

Sommige vrouwen krijgen opeens tijdens de zwangerschap of vlak na de geboorte van hun kindje hartfalen. Dit heet peripartum cardiomyopathie of PPCM. Er is nog veel onduidelijk over hoe deze ernstige aandoening ontstaat.

Betere diagnose en behandeling nodig

Dit onderzoek van Martijn Hoes is belangrijk. Als we deze specifieke vorm van hartfalen tijdens de zwangerschap eerder weten op te sporen en goed kunnen behandelen, zijn problemen tijdens de bevalling te voorkomen.

Nieuwe techniek voor kweken hartcellen

Martijn gebruikte een nieuwe techniek. Hiermee is het mogelijk om huidcellen om te zetten in stamcellen. Daar worden dan weer hartcellen van gekweekt. Deze nieuwe hartcellen hebben de erfelijke aanleg van degene van wie de huidcellen waren. Martijn Hoes heeft met deze techniek hartcellen gekweekt van 2 vrouwen met PPCM en een gezond vrouwelijk familielid van elk van hen.

Verschillen ontdekt

De onderzoekers bekeken welke genen actief waren in de gekweekte hartcellen. Ze zagen hierbij verschillen tussen de vrouwen met PPCM en de gezonde vrouwen. Een gezond hart komt aan energie door vet te verbranden. Bij de vrouwen met een ziek hart gaat het hart over op verbranding van suiker. Dat is minder efficiënt. Op de lange termijn leidt dit tot hartfalen.

Tijdens een zwangerschap wordt de verbranding van vet extra gestimuleerd. Bij de vrouwen met PPCM gebeurt dat ook. Het lukt alleen niet om dat vet echt te verbranden. Het hart verbruikt dan alsnog suiker.

Hartproblemen bij vrouwen voorkomen

Door deze ontdekking begrijpen de onderzoekers beter waarom sommige vrouwen hartfalen krijgen rond hun zwangerschap. Dit kan uiteindelijk bijdragen aan een betere diagnose en behandelingen. PPCM komt bij patiënten terug bij elke zwangerschap en kan ernstige gezondheidsproblemen veroorzaken. Als artsen dit op tijd ontdekken en de vrouw een goede behandeling krijgt, zijn problemen rond de bevalling te voorkomen.

Prof. dr. Peter van der Meer begeleidde het onderzoek van Martijn Hoes. Hij kreeg in 2012 een Dekkerbeurs van de Hartstichting voor dit onderzoek.