Hartstichting steekt 2,5 miljoen in technische innovaties in de zorg

Zes onderzoekteams ontvangen in totaal ruim 5 miljoen euro voor onderzoek naar de inzet van nieuwe technologie tegen hart- en vaatziekten. De Hartstichting steekt hier 2,5 miljoen euro in.

De innovaties moeten ziekten eerder opsporen en sneller of beter behandelen. De gebruikte technologie vermindert bovendien de inzet van zorgverleners, zodat de zorg voor hart- en vaatpatiënten ook in de toekomst betaalbaar blijft.

Beter, gemakkelijker en goedkoper

De innovatieve oplossingen moeten ervoor zorgen dat patiënten steeds meer thuis kunnen doen en dat ze sneller de juiste zorg krijgen. Zo is blijvende schade aan hart en bloedvaten te voorkomen en zijn er minder behandelingen en ziekenhuisbezoeken nodig. Dit maakt de zorg beter en goedkoper.

Floris Italianer, directeur van de Hartstichting:

"Er zijn slimme en betaalbare oplossingen nodig voor het groeiende aantal hart- en vaatpatiënten. Ons doel is dat minder mensen ziek worden. En wie dan toch ziek wordt, moet direct de allerbeste behandeling en revalidatie krijgen."

Bruikbaar in de praktijk

Belangrijk uitgangspunt is dat de producten ook echt worden toegepast in de praktijk. Samenwerken is hiervoor essentieel. Wetenschappers, zorgverleners, bedrijven en patiënten zoeken samen naar praktische en nieuwe oplossingen. De innovaties zijn bedoeld voor onder andere ritmestoornissen, beroerte en erfelijke hartziekten. Bij succes wordt de technologie bij nog meer ziekten ingezet.

Hieronder vind je een korte omschrijving van de 6 onderzoeksprojecten die van start gaan.

Game voorkomt vallen na beroerte

Dit onderzoeksteam werkt aan een nieuwe game waarmee patiënten na een beroerte thuis hun balans kunnen oefenen. Ze vallen hierdoor minder vaak en kunnen zelfstandiger leven.

Onderzoeksleider: Dr. Vivian Weerdesteyn Radboudumc Nijmegen

Slimme camera waarschuwt bij acuut hartprobleem

Dit team werkt aan een slimme camera die waakt over ziekenhuispatiënten en alarm slaat bij plotselinge hartproblemen. Dit is hard nodig, want nu komt het op gewone verpleegafdelingen nog te vaak voor dat patiënten een acute hartziekte krijgen, en hieraan overlijden.

Onderzoeksleiding: Prof. dr. Jan Bergmans (TU Eindhoven)

Telefoon herkent hartziekte in hartfilmpje

Onderzoekers werken aan betrouwbare technologie om zelf een hartfilmpje te beoordelen. Dit werkt via een speciaal telefoonhoesje dat je tegen de borst moet houden. Zo worden mensen met hartklachten sneller geholpen, terwijl anderen een overbodig bezoek aan het ziekenhuis bespaard blijft.

Onderzoeksleiding: Prof. dr. Pieter Doevendans (UMC Utrecht)

Thuis je hartslag meten na ritmestoornis

Dit team werkt aan een nieuw systeem waarmee patiënten thuis hun hartslag in de gaten kunnen houden na boezemfibrilleren, een veelvoorkomende ritmestoornis. De gegevens kunnen ze dag en nacht doorsturen naar hun zorgverlener, die zo nodig kan ingrijpen.

Onderzoeksleiding: Prof. dr. Harry Crijns (Maastricht UMC+)

Sensor en app voor betere armfunctie na beroerte

Als patiënten na een beroerte thuis hun armen trainen met een nieuwe technologie, kunnen ze zelfstandiger door het leven. Dit team ontwikkelt arm-sensoren en een app om gegevens uit te wisselen met de zorgverlener.

Onderzoeksleiding: Dr. Johannes Bussmann (Erasmus MC)

Online kliniek voor erfelijke hartziekten

Dit team ontwikkelt een online kliniek voor mensen met erfelijke aanleg voor hart- en vaatziekten. Dit zorgt ervoor dat ze beter op de hoogte zijn van hun risico. Het doel is dat meer mensen op tijd maatregelen nemen om ziekte te voorkomen of uit te stellen.

Onderzoeksleiding: Prof. dr. Peter van Tintelen (UMC Utrecht)

Investeren en samenwerken met veel partijen

De kracht van deze grote investering is de samenwerking met veel partijen. Allemaal met hetzelfde doel: het ontwikkelen van medische technologie voor het eerder opsporen en beter behandelen van hart- en vaatziekten.

Wie werken er samen?

De projecten maken deel uit van ‘Hart voor duurzame zorg’. Dit is een gezamenlijk financieringsprogramma van de Dutch CardioVascular Alliance (DCVA) en het Innovative Medical Devices Initiative (IMDI).

Investeringen in de nieuwe innovaties:

• Hartstichting steekt bijna 2,5 miljoen euro in de projecten.
  • Overheidsorganisaties ZonMw en de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) steken samen ook nog eens 2,5 miljoen euro in de projecten.
  • Bij elk project draagt minimaal een kennisinstelling, een zorginstelling en een bedrijf elk nog eens € 80.000,- bij.

DCVA

In de Dutch Cardiovascular Alliance (DCVA) werken de financiers (Hartstichting, ZonMw en NWO) nauw met elkaar samen. DCVA is een krachtenbundeling van 12 partners in het onderzoek naar hart- en vaatziekten. Door intensief samen te werken en middelen bijeen te brengen, wordt de weg van kennis naar praktijk zo kort mogelijk.

> Meer over DCVA