Ook onder de renners bevinden zich mensen met een hartaandoening. Anderen werden geconfronteerd met verlies van of een hartproblemen bij een dierbare. In totaal telt Nederland  op dit moment 1,7 miljoen mensen met een hart- of vaataandoening. Als er niets gebeurt, dan groeit dit aantal binnen acht jaar tot tenminste 2,6 miljoen.

Jan is één van de deelnemers. In 2019 kreeg hij van de één op de andere dag opeens een hartaanval. “Ik had het geluk aan mijn zijde, want mijn vrouw was die dag gelukkig thuis en wist wat zij moest doen”, vertelt hij. “Ook waren de hulpdiensten snel ter plaatse, waardoor ik vier jaar later fit genoeg ben om deze tocht te fietsen. Op deze manier wil ik iets terug doen voor de Hartstichting.”

Ook wil Jan met dit avontuur ook aandacht vragen voor betrokkenen. “Ik was een half jaar na deze gebeurtenis gelukkig al weer aan het werk. Mijn vrouw heeft PTSS opgelopen door het reanimeren en de schrik. Vaak wordt vergeten wat zo'n gebeurtenis met de mensen eromheen kan doen. Als iemand een hartaanval krijgt is dat voor hun geliefden of betrokkenen vaak net zo heftig”, benadrukt hij.

175 kilometer per dag

Alle deelnemers hopen de tocht van bijna 650 kilometer te gaan halen. Deze verloopt langs verschillende etappes van 150 tot 175 km per dag. Dat betekent elke dag zo’n 6 tot 8 uur in het zadel op weg naar de eindbestemming. “Een enorme prestatie”, vindt Annelieke Bosma die de fietstocht namens de Hartstichting organiseert. “Vooral de laatste dagen zijn pittig. Dan slaan de vermoeidheid en de zadelpijn genadeloos toe.”

Practice what you preach

Deelnemer en orthopedisch chirurg Jacob heeft een andere reden om in de pedalen te klimmen. Met zijn deelname wil hij aandacht vragen voor hart- en vaatziekten en het belang van voldoende beweging. “In mijn werk kom ik veel mensen tegen die minder kunnen bewegen en daardoor gezondheidsproblemen krijgen en uiteindelijk in het ziekenhuis terecht komen. Ik merk daarnaast dat het gemiddelde BMI van veel Nederlanders toeneemt. Het gevolg hiervan op het normaal kunnen bewegen wordt enorm onderschat.”

Deelnemer Jacob tijdens het trainen voor de tocht

In beweging komen

“Omdat ik weet hoe belangrijk bewegen is, blijf ik zelf deze uitdaging ook aangaan", zegt Jacob. "Iedereen kent wel iemand die iets aan het hart heeft en weet dat ook bij het voorkomen van hartproblemen of revalideren na een hartprobleem bewegen een grote rol speelt. Daarom is de Hartstichting een mooi doel voor deze tocht. Ik hoop dat het mensen inspireert om in beweging te komen. Dat is zo belangrijk voor je lichaam en je herstel, en dat moeten meer mensen weten.”

De fietsers hebben tot nu toe een bedrag van bijna 50.000 euro bij elkaar gebracht. Het geld wordt gebruikt voor onderzoek naar betere behandelingen en het eerder opsporen van hart- en vaatziekten. Annelieke Bosma spreekt namens de Hartstichting haar dank uit: “We zijn de deelnemers dankbaar voor hun bijdrage aan het onderzoek. Hiermee kunnen onderzoekers stappen zetten.”

Help de fietsers op weg

Je kunt deze fietshelden nog steeds een hart onder de riem steken door te doneren.
Vier fietsers in een landschap