Verbranding

Bekend was al dat koude ons bruin vetweefsel activeert. Bruin vet zet door verbranding de energie uit suiker en vet in je lichaam om in warmte. Hierdoor blijft je lichaamstemperatuur op peil. Hoe meer en actiever je bruin vet, hoe sneller je verbranding.

Minder lichaamsvet

De Leidse onderzoekers dienden 10 vrijwilligers het astamamedicijn salbutamol toe. Na toediening van het medicijn bleek het bruin vetweefsel veel meer suiker op te nemen. De vrijwilligers bij wie salbutamol de suikeropname door het bruin vet het meest verhoogde, hadden minder lichaamsvet, een lagere taille-heupverhouding en minder LDL-cholesterol in het bloed.

Bruin vet als behandeling

“Deze aanpak kan in theorie diabetes type 2 en hart- en vaatziekten tegengaan omdat activatie van bruin vet de hoeveelheid glucose en cholesterol in het bloed kan verminderen,” vertelt hoogleraar Endocrinologie Patrick Rensen.

Patrick Rensen van de Leiden Universiteit

Aan-knop

Het astmamedicijn zet de aan-knop op de bruin vet cellen, de beta-2 receptor, aan. Dit eiwit zit ook op andere lichaamscellen. Het vervolg van het onderzoek richt zich daarom op het vinden van een stof die alleen het bruin vet aanzet.“ Op die manier kunnen we bijwerkingen van deze stimulatoren elders in het lichaam voorkomen,” zegt Rensen. Uiteindelijk hoopt hij mensen met een hoog risico op diabetes type 2 en/of hart- en vaatziekten te behandelen met medicijnen die het bruin vet aanzetten.

De onderzoekers ontdekten in een eerdere fase van het onderzoek, wat de 'aan-knop' van bruin vet is.