Hartstichting.nl wordt geladen

Actief bruin vet helpt bij overgewicht

Actief bruin vet is een mogelijke nieuwe manier om overgewicht aan te pakken. Het kan namelijk suikers en vetten omzetten in warmte. Zo kan actief bruin vet overtollig vet in ons lichaam verbranden en ervoor zorgen dat ons lichaam minder vet opslaat. Actief bruin vet leidt ook tot minder slagaderverkalking. Bruin vet kan je onder andere activeren met kou.

Ontdekking hoe kou bruin vet actief maakt

Actief bruin vet kan bij mensen zorgen voor de afname van ongezond wit vet en slagaderverkalking. Maar hoe bruin vet actief wordt door kou, was tot nu toe onbekend. In onderzoek dat mede mogelijk werd gemaakt door de Hartstichting, hebben wetenschappers nu ontdekt hoe dat werkt. Het is een belangrijke ontdekking voor de behandeling van overgewicht en slagaderverkalking.

Bruin vet activeren

Het was al wel bekend hoe kou de bruine vetcellen bij muizen activeert. Wetenschappers dachten dat dit bij mensen via hetzelfde eiwit zou gebeuren, maar in onderzoek bleek dat niet zo te zijn. Nu hebben wetenschappers ontdekt via welk eiwit kou bruin vet bij mensen activeert.

Deze ontdekking werd gedaan door wetenschappers van het Leids Universitair Medisch Centrum onder leiding van prof. Patrick Rensen, samen met Canadese en Deense onderzoekers.

Het juiste eiwit is ontdekt

Het eiwit dat bij muizen een rol speelt, bleek nauwelijks aanwezig te zijn op de onderzochte bruine vetcellen bij mensen. Maar een ander eiwit uit dezelfde eiwitfamilie, bleek wel veel voor te komen. Door dat verder te onderzoeken met stofjes die dat eiwit stimuleren, werd ontdekt dat het inderdaad dat eiwit is dat de menselijke bruine vetcellen actief maakt.

Medicijnen tegen overgewicht

Dankzij deze ontdekking is bekend op welk eiwit toekomstige medicijnen zich kunnen richten om bruin vet bij mensen net zo actief te maken als blootstelling aan kou. Het brengt nieuwe behandelingen tegen overgewicht en slagaderverkalking een stap dichterbij. Betere behandelingen tegen slagaderverkalking kunnen helpen om hart- en herseninfarcten te voorkomen.

Het volledige wetenschappelijke artikel is te vinden op de website van cell.com.

Dit vind je misschien ook interessant

• Vrouw zit achter laptop met een schriftje

Afvallen door een goed eet- en beweegplan

Wil je afvallen? Met een eet- en beweegplan gaat het makkelijker en houd je het langer vol.
  • Wetenschappelijk onderzoek microscoop

Afvallen door eiwit dat bruin vet activeert

Onderzoekers van het LUMC hebben samen met internationale collega’s een nieuwe manier ontdekt om af te vallen.
  • Foto van Sander kooijman

Bruin vet activeren om hart- en vaatziekten te voorkomen

De dag beginnen met een koude douche om je risico op hart- en vaatziekten te verlagen.