Malin Overmars naast een afbeelding van haar proefschrift gemaakt met AI.

Vaker bij vrouwen

Met kunstmatige intelligentie is het mogelijk enorme hoeveelheden gegevens te analyseren en patronen te herkennen. Malin Overmars schreef speciale slimme formules – algoritmes – om patronen te ontdekken bij hart- en vaatziekten. Zo maakte ze een algoritme dat kan vaststellen wanneer pijn op de borstklachten niet aan vernauwde kransslagaders liggen. Hiervoor analyseerde ze onder andere allerlei eigenschappen van bloedcellen, afkomstig uit standaard bloedtesten. Zo’n algoritme kan een cardioloog helpen bepalen welke hartonderzoeken overbodig zijn. Mensen met pijn op de borst ondergaan vaak uitgebreide onderzoeken, maar bij slechts 10-20% van deze mensen liggen de klachten aan vernauwde kransslagaders. Bij vrouwen met hartklachten komt het vaker voor dat zij geen vernauwde kransslagaders hebben, maar wel problemen in de kleinere vaten in het hart.

Effect van behandelingen

Malin ontdekte ook dat je meer informatie kunt krijgen over het effect van bepaalde behandelingen en verschillen daarin tussen mannen en vrouwen, door bepaalde kenmerken van bloedcellen te analyseren. En ze vond dat analyses van grote groepen eiwitten meer informatie kunnen geven over hoe bepaalde ziektes ontstaan.

Dr. Malin Overmars: “Mijn onderzoek laat zien dat we met kunstmatige intelligentie extra informatie kunnen halen uit gegevens van patiënten die al zijn verzameld. Ik denk dat we hart- en vaatziekten er uiteindelijk beter mee kunnen opsporen en behandelen.”

Onderzoek versnellen door gebruik zorgdata

Voor wetenschappelijk onderzoek moeten wetenschappers veel gegevens van mensen verzamelen. Daarom vragen ze vaak patiënten om deel te nemen aan onderzoek. Bij hen worden dan bijvoorbeeld bloedtesten, scans of hartfilmpjes uitgevoerd, die onderzoekers analyseren. Als iemand in een ziekenhuis komt voor een diagnose of een behandeling, verzamelen zorgverleners standaard al heel veel gegevens. Door zorgdata te gebruiken voor onderzoek, kan je onderzoek dus versnellen.

Rebecca Abma-Schouten, hoofd Onderzoek van de Hartstichting: “Deze onderzoeksresultaten laten heel mooi zien, dat je zowel onderzoek kunt versnellen als de zorg beter kunt afstemmen op de persoon door zorgdata te gebruiken. Dit zijn precies twee prioriteiten waaraan wij werken binnen onze hart- en vaatagenda.”

Lees hier het proefschrift ‘Big Data, Small Vessels’ van Malin Overmars.