De erfenis verkleinen

Door al bij leven schenkingen te doen, wordt de erfenis kleiner. Hierdoor betalen erfgenamen minder erfbelasting. Echter, dit werkt alleen als er niet binnen 6 maanden voor overlijden wordt geschonken. Dit wordt door de Belastingdienst de 180-dagenregeling genoemd. Maar wist u dat u vrijstelling kunt krijgen op de 180-dagenregeling?

Als u (een deel van) uw erfenis schenkt aan een algemeen nut beogende instelling (ANBI) heeft u een vrijstelling op de 180-dagenregeling. Een andere uitzondering is de eigenwoningschenking. Wil één van uw kinderen een woning kopen? Dan kunt u een bedrag schenken zonder dat het consequenties heeft voor de erfbelasting. ​

Voor een volledig overzicht van alle vrijstellingen kunt u terecht bij de Belastingdienst

0% erfbelasting

Wilt u schenken of nalaten aan de Hartstichting? Dat kan! De Hartstichting betaalt 0% schenk- en erfbelasting vanwege de ANBI-status. Zo weet u zeker dat uw nalatenschap volledig wordt besteed aan de strijd tegen hart- en vaatziekten.

180-dagenregeling

Als u binnen een half jaar na de schenking komt te overlijden, ziet de belastingdienst uw gift als een deel van uw erfenis. Dit betekent dat de waarde van uw schenking wordt meegeteld met de waarde van uw nalatenschap. Het maakt hierbij niet uit of het overlijden te voorzien was of niet.

Voor meer informatie over de 180-dagenregeling kunt u terecht bij de Belastingdienst.

Persoonlijk advies

U kunt geheel vrijblijvend met één van ons van gedachten wisselen over nalaten aan de Hartstichting. We luisteren naar uw wensen en denken graag met u mee. Vervolgens kunt u in alle rust een beslissing nemen die bij u past.

Contactgegevens: