Ingrid is dankbaar dat ze nog alles kan doen wat ze graag wil, ondanks eerdere hartproblemen. Ze gunt andere mensen ook een normaal leven na een hartziekte. Daarom steunt ze de Hartstichting via testament voor wetenschappelijk onderzoek in de toekomst.

Ingrid: “Ik heb een testament laten opmaken bij de notaris om zelf te bepalen wat er met mijn geld gebeurt als ik er niet meer ben. Mijn testament zegt ook iets over mijzelf, van wat ik belangrijk vind in het leven. Zo heb ik bewust gekozen om ook de Hartstichting in mijn testament op te nemen. Met die keuze maak ik meer onderzoek mogelijk om ook in de toekomst levens te blijven redden.”

Waarom nalaten aan de Hartstichting?

Circa 1 op de 3 onderzoeken wordt gefinancierd door giften via testament. Nalatenschappen zijn dus erg belangrijk voor onderzoek naar hart- en vaatziekten. Elke bijdrage, klein of groot, is van onschatbare waarde.

Wettelijke verdeling, testament of codicil?

Het is belangrijk om uw wensen voor later goed op een rijtje te zetten en vast te leggen. Misschien volstaat de wettelijke verdeling voor u, maar als u daarvan af wilt wijken, dient u uw wensen vast te leggen. Wat kunt u zelf regelen? En waarvoor gaat u naar de notaris?

• Wettelijke verdeling

De wettelijke verdeling geldt als u geen testament heeft opgesteld. Uw echtgenoot (of geregistreerd partner) en kinderen worden automatisch erfgenaam.

Bent u alleenstaand? Dan erven uw familieleden. Als er geen familie meer is, dan gaat de erfenis uiteindelijk naar de staat.

Let op: de wettelijke verdeling voorziet niet in speciale regelingen of wensen zoals nalaten aan een goed doel of iets regelen voor huisdieren.

• Testament

In een testament legt u o.a. vast wie uw erfgenamen zijn en kunt u uw specifieke wensen vastleggen, zoals het benoemen van een executeur of het opnemen van een goed doel. Uw testament legt u vast bij de notaris.
    Als u (een deel van) uw nalatenschap wilt bestemmen voor het werk van de Hartstichting, dan kan dat uitsluitend via een testament. U kunt kiezen tussen 2 opties:

1. Een erfstelling: u bepaalt zelf voor welk deel de Hartstichting erfgenaam wordt.
    2. Een legaat: een vastgesteld geldbedrag of een bepaald goed (zoals een schilderij of een woning).
  • Codocil

Een codicil is een handgeschreven document met uw handtekening en datum. U bewaart dit document thuis of bij de notaris.

In een codicil legt u vast aan wie u specifieke spullen uit uw inboedel wilt nalaten zoals een meubelstuk, kledingstuk of sieraad. Ook kunt u uw uitvaartwensen beschrijven in een codicil.

Let op: een codicil is geen vervanging voor het testament! U kunt in een codicil geen geldbedrag nalaten, de zorg voor uw huisdieren regelen of nalaten aan goede doelen.

Wilt u inspiratie en tips voor een testament dat bij u past?

Vraag gratis en vrijblijvend het Inspiratieschrift ‘Nalaten uit het hart’ aan.
Het inspiratieschrift van de Hartstichting

Aanmelden nieuwsbrief

Wilt u gratis en vrijblijvend e-mails ontvangen over het werk van de Hartstichting, zoals informatie over wetenschappelijk onderzoek, tips en informatie rond het vastleggen van wensen voor later en vooraankondigingen van onze bijeenkomsten?

NuNotariaat

Weet u al precies wat u in uw testament wilt vastleggen? De Hartstichting werkt samen met NuNotariaat. U stelt uw testament online op en gaat alleen nog naar de notaris om uw handtekening te plaatsen. Voordelig, tijdbesparend en met de zekerheid van een officiële akte.

Relatiemanager Ans de Bruijckere in gesprek met een oudere heer.

Persoonlijk advies

U kunt geheel vrijblijvend met één van ons van gedachten wisselen over nalaten aan de Hartstichting. We luisteren naar uw wensen en denken graag met u mee. Vervolgens kunt u in alle rust een beslissing nemen die bij u past.

Contactgegevens: