Hulp thuis

Eenmaal thuis merk je pas hoeveel dingen je altijd zonder nadenken deed: wassen, aankleden, koffie zetten of de tuin bijhouden. Misschien heb je hierbij (tijdelijk) extra hulp nodig. Mogelijk kunnen je partner of kinderen je helpen of zijn er andere mantelzorgers.

Thuiszorg kun je aanvragen via de wijkverpleegkundige of thuiszorgorganisatie in je gemeente. Extra hulpmiddelen bij het zelfstandig blijven wonen is geregeld via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Deze wordt uitgevoerd door de gemeente.

Autorijden na een beroerte

Na een beroerte kun je blijvende gevolgen hebben. Die kunnen gevaarlijk zijn in het verkeer. Het kan zijn dat je minder goed kunt bewegen, snel moe bent, minder overzicht heeft of minder goed ziet. Daarom gelden er extra regels voor autorijden na een beroerte. Soms is een keuring door het CBR nodig voordat je de weg weer op mag. Bespreek dit met je neuroloog.

Hobby's

Ga bij jezelf na: wat vind ik leuk om te doen in mijn vrije tijd? Dit kan na een beroerte iets anders zijn dan voorheen. Misschien was je eerst heel sociaal en zoek je nu een hobby die je in je eentje kunt doen, zoals schilderen of een andere creatieve bezigheid. Kijk vooral wat je aankunt. Lukt het een keer minder goed of ben je sneller moe? Dat hoort erbij! Neem dan ook je rust.

Vrouw schildert

Op vakantie

Wil je na een beroerte weer op reis? Dan is het goed om te kijken wat er mogelijk is. Dat is voor iedereen anders. Overleg ook eens met je arts of je wensen haalbaar zijn.

• Vliegen

Als je situatie stabiel is, is een vliegvakantie meestal mogelijk. Vliegen in een sportvliegtuigje op grote hoogte kan problemen geven.

• Vakantie in de bergen

Op vakantie in de bergen is niet altijd mogelijk na een beroerte. Dit heeft te maken met een groter risico op trombose op hoogte. Overleg daarom vooraf met de neuroloog of er bezwaren zijn.

• Duiken

Duiken na een beroerte kan lang niet altijd. In de eerste 6 maanden na een beroerte mag dit sowieso niet. Ook moet je goed kunnen bewegen, zien en gevaarlijke situaties goed kunnen inschatten. Overleg altijd eerst met de huisarts of neuroloog als je wil duiken.

Relatie en intimiteit

​Door een beroerte kan ook je relatie en seksleven veranderen. Het komt vaak voor dat je minder zin in intiem contact of seks hebt. Die behoefte kan terugkomen, als je weer beter in je vel zit. Mannen kunnen moeite hebben om een goede erectie te krijgen. Ook de zaadlozing of klaar komen kan problemen geven. Ook vrouwen raken soms moeilijker opgewonden. Dat kan problemen geven in de relatie. Het is daarom belangrijk dat je je gevoelens deelt en de relatie opnieuw vormgeeft. Je kunt ook je huisarts, neuroloog of de verpleegkundige van de CVA-nazorgpoli om advies vragen.

Aandacht voor naasten

Na een beroerte gaat vaak alle aandacht naar de patiënt. Mensen hebben niet door dat een beroerte ook veel impact heeft op naasten.

Ups en downs horen erbij

Het herstel gaat met ups en downs. Soms zie je het leven weer positief in en een dag later ben je ineens weer bang dat het je opnieuw overkomt. Of je bent snel geïrriteerd, omdat bepaalde dingen niet meer gaan. Dat is allemaal niet vreemd. Het beste is om er met iemand over te praten. Dat kan een naaste zijn, maar soms is hulp vragen van een psycholoog of maatschappelijk werker beter. Ook kan het helpen om met andere patiënten te praten die hetzelfde hebben meegemaakt.

Een verzorgster troost haar patiënt

Stel je vraag aan onze voorlichters

• Chat via de chatknop onder in beeld (10.00 tot 16.30 uur)
  • Bel met een voorlichter: 0900 3000 300 (9.00 - 13.00 uur, € 0,05 per minuut)