Wanneer calciumblokkers?

Artsen kunnen calciumblokkers voorschrijven bij:

Effecten calciumblokkers

Calcium is nodig om spieren te laten samentrekken. Calciumblokkers verslappen de spieren en verwijden de bloedvaten zodat het bloed goed kan stromen. Effecten van calciumblokkers kunnen zijn:

• de bloeddruk daalt
  • de hartslag gaat omlaag
  • de zuurstoftoevoer naar de hartspier verbetert
  • Bijwerkingen

Bijwerkingen van calciumblokkers kunnen zijn:

• hoofdpijn, warmtegevoel en blozen
    • draaierigheid en een licht gevoel in het hoofd
    • opgezwollen enkels en onderbenen

Meestal verdwijnen de klachten na enkele weken. Raadpleeg de arts als de bijwerkingen last blijven geven.

• Werkzame stoffen calciumblokkers

Er zijn verschillende soorten calciumblokkers. Werkzame stoffen in deze groep medicijnen zijn amlodipine, barnidipine, diltiazem, felodipine, isradipine, lacidipine, lercanidipine, nicardipine, nifedipine, nisoldipine, nitrendipine en verapamil. Je vindt de werkzame stof altijd op de bijsluiter. De merknaam kan anders zijn, deze wordt door de fabrikant aan het geneesmiddel gegeven.

• Ervaringen met medicijnen

Op mijnmedicijn.nl en meldpuntmedicijnen.nl vind je persoonlijke ervaringen. Stop nooit zelf met medicijnen, maar overleg altijd met de arts of apotheker bij bijwerkingen.

Meer weten over hoge bloeddruk?

Vraag dan onze gratis folder aan. Deze bevat handige tips, zodat je zelf je bloeddruk kunt verlagen.
mevrouw leest op haar computer

Stel je vraag aan onze voorlichters

• Chat via de chatknop onder in beeld (10.00 tot 16.30 uur)
  • Bel met een voorlichter: 0900 3000 300 (9.00 - 13.00 uur)