Vanessa leidt het onderzoek samen met cardioloog Rudolf de Boer. Zij vertelt: "Dankzij alle donateurs kunnen we de allerkleinste bloedvaatjes in het hart onderzoeken. We verwachten dat we daar aanknopingspunten vinden om de ziekte eerder op te sporen en af te remmen."

Patiënten met hartfalen helpen

"Ik zie hoeveel impact deze vorm van hartfalen heeft op het leven van patiënten. Door een dikke, stijve hartspier pompt het hart per hartslag minder bloed het lichaam in. Hierdoor zijn patiënten extreem snel moe en kortademig. Een boodschap doen is al een grote inspanning, en sommige patiënten kunnen zich ook thuis niet meer zelfstandig redden. De klachten zijn soms wel wat te verminderen. Maar ik zou deze patiënten zo graag écht genezen, alleen kan dat nu nog niet."

Nieuwe test

De onderzoekers uit het team van Van Empel werken aan een nieuwe test. Die test moet hartfalen door een stijve hartspier eerder opsporen.

Strip over werking onderzoek

Testen in je onderarm

"We doen onder andere een test naar bloedvaatjes in de onderarm. Dat klinkt misschien raar, maar bij een stijve hartspier gaat er niet alleen iets fout in de hartspier. We denken dat ook de bloedvaten een belangrijke rol spelen. En dan vooral in de allerkleinste vertakkingen daarvan."

"Die kleine bloedvaatjes zitten ook in de rest van je lichaam. Daar zijn ze een stuk makkelijker te meten. Het onderzoeksteam gaat daarom onderzoeken of een test van de bloedvaatjes in je onderarm ook iets zegt over de bloedvaatjes in je hart."

"We kijken ook naar signaalstofjes. Dit zijn stofjes in het bloed waaraan je kunt aflezen of er iets mis is in de kleine bloedvaatjes. We hebben van duizenden mensen allerlei gegevens en signaalstofjes gemeten en opgeslagen. Nu kijken we of je de kans op deze vorm van hartfalen kunt voorspellen. We onderzoeken ook de verschillen tussen mannen en vrouwen. Want we begrijpen niet goed waarom de ziekte vaker voorkomt bij vrouwen."

Vanessa van Empel:

"We zijn hartstikke blij dat de Hartstichting ons onderzoek wil steunen. Eerder opsporen en behandelen van deze ziekte kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat patiënten minder snel last krijgen van ernstige klachten. Zo kunnen ze langer zelfstandig leven. Voor hen betekent dat echt een wereld van verschil!"