Hartstichting.nl wordt geladen

Rik Olde Engberink is onderzoeker aan het Amsterdam UMC. In een eerder onderzoek ontdekte hij dat zout eten er niet altijd voor zorgt dat je lichaam meer vocht vasthoudt. Deze kennis kan interessant zijn voor de behandeling van hartfalen. Met een Dekkerbeurs gaat hij daarom een vervolgonderzoek doen.

Portret onderzoeker

Rol van suikers

"Ons lichaam kan zout opslaan, zonder dat het extra vocht vasthoudt. Dat heeft ons onderzoek recent aangetoond. Bepaalde suikers in ons lichaam blijken namelijk aan zout te kunnen binden, waardoor het zout geen water meer vasthoudt. De binnenkant van onze bloedvaten is bekleed met deze suikers."

Binnenkant bloedvat gezond houden

"De binnenbekleding van onze bloedvaten houdt normaal zout tegen. Als deze laag beschadigd raakt, wordt zout niet meer geneutraliseerd. Dan zal het zout naar het omliggend weefsel gaan. Hierdoor kan de bloeddruk omhoog gaan. Een gezonde binnenkant van je bloedvaten is dus een belangrijk wapen tegen een te hoge bloeddruk."

Hart minder belasten

"De nieuwe inzichten over zout kunnen veel betekenen voor patiënten met hartfalen. Zij houden namelijk veel meer zout en vocht vast dan gezonde mensen. Het extra vocht belast hun toch al zieke hart nog meer. Hierdoor verergeren hun klachten."

Klachten bij hartfalen

Patiënten met hartfalen houden vaak veel zout en vocht vast. Dit zorgt voor klachten, zoals vermoeidheid en benauwdheid.

Testen medicijn

"Gelukkig bestaat er een medicijn dat de binnenbekleding van bloedvaten kan herstellen. Artsen in andere landen schrijven het voor bij etalagebenen. Wij onderzoeken nu of dit medicijn de klachten van hartfalenpatiënten kan verminderen. We hopen dat er zich minder zout en vocht ophoopt in het lichaam."

Bloeddruk verlagen

"Wij verwachten dat het medicijn ook de bloeddruk bij deze mensen verlaagt en hun hart minder snel achteruit gaat."

Resultaat

Met deze nieuwe behandeling zijn er mogelijk duizenden patiënten te helpen. Zij zouden dan langer kunnen leven met minder klachten.