Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Dekkerbeurzen voor talentvolle onderzoekers

Dekkerbeurzen zijn persoonsgebonden beurzen voor jonge, talentvolle onderzoekers. Zij krijgen de kans om zich verder te ontwikkelen als onderzoeker op het gebied van hart- en vaatziekten.

In januari 2018 reikte de Hartstichting voor de 31e keer de Dekkerbeurzen uit. Dekkerbeurzen zijn vernoemd naar de heer dr. E. Dekker, medisch directeur van de Hartstichting van 1971 tot 1987.

Floris Italianer, directeur:

“Een Dekkerbeurs geeft toptalenten de kans zich maximaal te ontwikkelen als wetenschapper en innovatief onderzoek te doen. Dit heeft in de afgelopen decennia geleid tot prachtige resultaten.”

Nieuwe onderzoeken van start

Lees meer over de 13 onderzoeken die van start zijn gegaan in 2017 met een Dekkerbeurs.

Leefstijl en risicofactoren

Extra zorg voor het hart van baby's na moeizame start

Te vroeg geborenen en baby’s met een te laag geboortegewicht hebben later vaker hart- en vaatziekten. Een slechte start vergroot je kans op hart- en vaatziekten. Dr. Bas Heijmans doet hier onderzoek naar en zet zich in voor een goede zorg voor kinderen met een verhoogd risico.

> Meer over het onderzoek van Bas Heijmans

Beter eten tijdens zwangerschap voor gezond kinderhart

Als een zwangere vrouw met overgewicht simpele dingen verandert in haar eetgewoonten, verkleint ze mogelijk de kans dat haar kind later hart- en vaatziekten krijgt. Romy Gaillard doet hier onderzoek naar met een Dekkerbeurs van de Hartstichting.

> Meer over het onderzoek van Romy Gaillard

Minder zitten goed voor hartpatiënten?

Een apparaatje in je broekzak dat elk halfuur trilt: een teken dat je even moet opstaan, een paar minuten lopen. Thijs Eijsvogels onderzoekt of deze simpele oplossing ervoor zorgt dat hartpatiënten minder zitten, en hun hart gezonder blijft.

> Meer over het onderzoek van Thijs Eijsvogels

Slagaderverkalking

Meer slagaderverkalking door extreem veel sporten?

Vincent Aengevaeren onderzoekt welke invloed jarenlang fanatiek sporten heeft op slagaderverkalking. En of daarbij verschillen zijn tussen mannen en vrouwen.

> Meer over het onderzoek van Vincent Aengevaeren

Bruin vet activeren om hart- en vaatziekten te voorkomen

De dag beginnen met een koude douche om je risico op hart- en vaatziekten te verlagen. Het zou uiteindelijk een van de adviezen kunnen zijn uit het onderzoek naar bruin vet. Sander Kooijman onderzoekt hoe je dit ‘gezonde vet’ met kou kunt activeren.

> Meer over het onderzoek van Sander Kooijman

Cellen bijsturen om slagaderverkalking te verminderen

Jan Van den Bossche onderzoekt bepaalde cellen die bijdragen aan slagaderverkalking. Hij wil beter zicht krijgen op de verschillende varianten, om vooral de goede kanten van deze zogenaamde macrofagen te kunnen benutten.

> Meer over het onderzoek van Jan Van den Bossche

Vitamine als remmer van slagaderverkalking?

Het zou een simpele aanpak zijn van een groot probleem: mensen met diabetes type 2 slikken bij elke maaltijd een tabletje met een specifieke variant van vitamine B6, en krijgen daardoor minder slagaderverkalking. Nordin Hanssen onderzoekt of dit scenario haalbaar is.

> Meer over het onderzoek van Nordin Hanssen

Hartinfarct

Is schade na een infarct te beperken met minuscule blaasjes?

Cardioloog dr. Leo Timmers zoekt naar een manier om de schade die een hartinfarct aanricht te beperken. Hij gebruikt daar speciale blaasjes voor die uit lichaamscellen afkomstig zijn. Blaasjes waarmee hij ook ernstige vernauwingen in kransslagaders wil opsporen.

> Meer over het onderzoek van Leo Timmers

Schade na hartinfarct op een nieuwe manier repareren

Is de schade na een hartinfarct te herstellen door de laag om het hart te activeren? Deze laag speelt in de baarmoeder een belangrijke rol. Moleculair bioloog dr. Anke Smits onderzoekt of deze kennis bruikbaar is voor herstel van het volwassen hart.

> Meer over het onderzoek van Anke Smits

Hartfalen

Hartfalen nabootsen in een hart op een chip

Een hartspier op een chip. Dat klinkt als verre toekomst, maar hartchirurg in opleiding Jesper Hjortnaes van het UMC Utrecht gaat er onderzoek mee doen. Om uiteindelijk te komen tot nieuwe behandelingen tegen hartfalen.

> Meer over het onderzoek van Jesper Hjortnaes

Hartritmestoornissen

Boezemfibrilleren voorkomen door eiwitnetwerken te beschermen

Een nieuwe behandeling die hartspiercellen beschermt en boezemfibrilleren voorkomt. Daaraan werkt moleculair bioloog dr. Deli Zhang van het VUmc. Ze doet dit door eiwitnetwerken in de hartspiercel te onderzoeken.

> Meer over het onderzoek van Deli Zhang

Trombose

Onderzoek bij transgenders naar effect van hormonen op bloedstolling

Jeske van Diemen doet onderzoek bij een bijzondere groep: mannen en vrouwen die veranderen van geslacht. De metingen in hun bloed, voor en na de hormoonbehandeling, geven inzicht in de effecten van geslachtshormonen op de bloedstolling. En dat is ook relevant voor andere mannen en vrouwen.

> Meer over het onderzoek van Jeske van Diemen

Op tijd vaststellen van levensgevaarlijke complicatie na een longembolie

Levensgevaarlijke complicaties na een longembolie op tijd vaststellen. Dit wil internist Erik Klok (LUMC) bereiken. Hij gaat scans nauwkeuriger analyseren. Ook onderzoekt of hij of eenvoudige screening van longemboliepatiënten leidt tot een snellere diagnose.

> Meer over het onderzoek van Erik Klok

Meer dan 30 jaar Dekkerprogramma

Al meer dan 200 jonge talentvolle onderzoekers kregen in de loop der jaren een Dekkerbeurs. Lees wat er is bereikt en welke onderzoeken nu nog lopen met Dekkerbeurzen.

> Meer over de resultaten van Dekkerbeurzen

Aanvragen Dekkerbeurs

Ben je onderzoeker en wil je in aanmerking komen voor een Dekkerbeurs? Lees meer over het aanvragen van een Dekkerbeurs en de deadlines voor de Dekkerbeurzen 2018.

> Meer over aanvragen Dekkerbeurzen voor wetenschappers

Vragen over wetenschappelijk onderzoek?

Mail Team Onderzoek & Zorginnovatie

Bel Maartje Zuierveld: 070 315 55 14
    Is zij niet bereikbaar? Bel dan Sandra van der Torn: 070 315 5670

Lees meer over Dekkerbeurzen