Diabetes

Diabetes wordt ook wel suikerziekte genoemd. Bij mensen met diabetes is de glucosestofwisseling verstoord. Diabetes is een risicofactor voor hart- en vaatziekten.

Een andere naam voor suiker is glucose. Mensen hebben glucose nodig als bron van energie. Glucose is een koolhydraat, net als zetmeel. Producten die relatief veel koolhydraten bevatten zijn brood, aardappelen, rijst, pasta, fruit en kristalsuiker.

Normaal hebben mensen precies genoeg glucose, of bloedsuiker, in het bloed. Het hormoon insuline zorg hiervoor. De alvleesklier krijgt een signaal om dit hormoon aan te maken als het bloedsuikergehalte in het bloed te hoog is. Insuline zorgt er dan voor dat het bloedsuikergehalte in het bloed daalt tot een normaal niveau. Bij diabetes werkt dit systeem niet goed en is de bloedsuikerstofwisseling verstoord.

Er zijn 2 soorten diabetes:

• diabetes type 1
  • diabetes type 2

Diabetes type 1

Mensen met diabetes type 1 maken niet of nauwelijks insuline aan. Door het gebrek aan insuline stijgt het bloedsuikergehalte in het bloed. Diabetes type 1 komt vooral voor bij kinderen en jongvolwassenen.

Diabetes type 2

Mensen met diabetes type 2 maken wel insuline aan, maar te weinig. Hierdoor worden de cellen in het lichaam geleidelijk minder gevoelig voor insuline. Meestal ontstaat deze aandoening bij mensen van middelbare leeftijd. Vroeger sprak men ook wel van ouderdomsdiabetes. Deze benaming klopt niet meer. Diabetes type 2 komt ook op jongere leeftijd voor. Dit heeft onder andere te maken met onze leefstijl.

Diabetes is een risicofactor voor hart- en vaatziekten. Diabetespatiënten hebben een grotere kans op het krijgen van een hart- of vaatziekte. Daarnaast krijgen veel mensen met diabetes problemen met hun ogen en nieren.

Hoger risico op diabetes

Iedereen kan diabetes type 2 krijgen, maar sommige mensen hebben een hoger risico.

De volgende risicofactoren geven een hoger risico op het ontwikkelen van diabetes en hart- en vaatziekten:

• overgewicht, vooral rond de buik
  • een verhoogd cholesterolgehalte
  • lange tijd hoge bloeddruk
  • roken
  • minder gezonde leefstijl

Erfelijkheid

Als diabetes type 2 voorkomt in de familie, heeft u zelf een grotere kans dat u dit ook krijgt. Dit geldt vooral als uw vader, moeder, broer of zus diabetes heeft.

Afkomst

Mensen van Surinaams-Hindoestaanse afkomst die 35 jaar of ouder zijn en mensen van Turkse of Marokkaanse afkomst die 45 jaar of ouder zijn hebben een groter risico op diabetes. Het is dan verstandig om eens in de 3 jaar het bloedsuikergehalte te laten prikken bij de huisarts.

Vrouwen hoger risico

Zwangere vrouwen hebben een hoger risico op diabetes als zij of hun moeder zwangerschapsdiabetes hebben gehad.

Een vrouw heeft meer kans op zwangerschapsdiabetes als ze:

• eerder zwangerschapsdiabetes heeft gehad
  • flink overgewicht heeft voor de zwangerschap
  • (eerstegraads) familieleden heeft met diabetes type 2
  • van Hindoestaanse, Marokkaanse of Turkse afkomst is
  • een gestoorde vetstofwisseling of verstoorde bloedsuikerspiegel heeft

Diabetes is een risicofactor voor hart- en vaatziekten, maar er is een verschil tussen mannen en vrouwen. Vrouwen met diabetes hebben een grotere kans op hart- en vaatziekten dan mannen met diabetes.

Bijwerking geneesmiddelen

Mensen die bepaalde geneesmiddelen gebruiken, hebben een groter risico op diabetes type 2. Het gaat om de volgende geneesmiddelen:

• corticosteroïden (onder andere prednison)
  • bepaalde antipsychotica (sommige middelen hebben als bijwerking dat uw suikerspiegel verstoord raakt of uw gewicht toeneemt)

Als het goed is controleert en arts bij het voorschrijven van deze middelen ook het bloedsuikergehalte en de bloedvetten. Als u extra risico loopt op diabetes, vraag dan of de arts of psychiater u een middel voorschrift dat deze bijwerking het minst heeft.

Hoger risico bij bepaalde aandoeningen

Aandoeningen waarbij mensen een verhoogd risico hebben op diabetes zijn:

• het polycysteus ovarium syndroom (PCOS), waarbij cysten in de eierstokken voorkomen
  • hemochromatose, een aandoening waarbij het lichaam abnormale hoeveelheden ijzer opslaat
  • coeliakie (het niet kunnen verdagen van gluten)

Behandeling

Diabetes is niet te genezen, maar wel goed te behandelen.

De behandeling bestaat uit:

• medicijnen
  • gezonde leefstijl

De arts bepaalt welke medicijnen u moet slikken en of het nodig is insuline te spuiten.

Gezonde leefstijl

Een regelmatig en gezond leef- voedingspatroon helpt mee diabetes onder controle te houden. Gezonde leefstijl betekent:

• niet roken
  • meer bewegen
  • gezond eten

Een derde van de mensen met overgewicht krijgt diabetes type 2. Heeft u overgewicht, let dan extra op uw leefstijl. Een gezonde leefstijl is niet alleen gunstig voor het gewicht, maar houdt ook hart en vaten in conditie. Zo wordt de kans op het ontstaan van hart- en vaatziekten en diabetes verkleind.

Test uw risico

Doe de Diabetes Risicotest van het Diabetes Fonds. Deze test bestaat uit 11 vragen over onder andere uw gewicht, lengte, buikomvang en erfelijkheid.

Meer lezen

Vragen over hart of vaten?

Mail de Infolijn Hart & Vaten

stuur een e-mail

Bel de Infolijn Hart & Vaten 0900 3000 300

maandag t/m vrijdag van 9.00 - 13:00 uur.