Problemen te laat ontdekt

De hart-breinkliniek moet ervoor zorgen dat hartpatiënten eerder de juiste zorg krijgen bij bijvoorbeeld geheugenproblemen. “De zorg voor hart en hersenen is op dit moment te veel gescheiden”, legt initiatiefnemer prof. dr. Majon Muller uit. “Ons hart, bloedvaten en hersenen zijn sterk met elkaar verbonden. Toch komen mensen met hartklachten terecht bij een cardioloog en mensen met cognitieve problemen bij een neuroloog, internist of geriater."

Volgens Muller worden problemen met de hersenen van hartpatiënten dan ook niet altijd op tijd ontdekt. “Mensen krijgen daardoor niet de zorg die ze nodig hebben en hun klachten kunnen onnodig erger worden."

Betere zorg door nieuwe inzichten

De nieuwe hart-breinkliniek moet hier verandering in gaan brengen. Hier kunnen patiënten met hartproblemen in één dagdeel ook hun brein laten onderzoeken. Tegelijkertijd kan het koppelen van de hartgegevens aan de hersengegevens belangrijke nieuwe inzichten geven, waardoor artsen de zorg voor deze patiënten nog verder kunnen verbeteren.

Hart- en breinkliniek in elke regio

Een hart-breinkliniek is geen fysiek gebouw, maar een nieuwe werkwijze in ziekenhuizen. Onder meer cardiologie, neurologie, psychologie en interne geneeskunde werken samen. De eerste kliniek wordt geopend in het Amsterdam UMC, (locatie VUmc). De onderzoekers kijken wat wel en niet goed werkt. Uiteindelijk moet er in elke regio in Nederland een hart-breinkliniek komen.

Onderdeel van groter onderzoek

Deze eerste hart- breinkliniek is onderdeel van een groter project waarin een team wetenschappers de relatie tussen hart en hersenen onderzoekt. Onderzoekers willen ontdekken hoe geheugenproblemen bij hartpatiënten eerder zijn op te sporen en eerder en beter zijn te behandelen. Zij ontdekten eerder al dat 1 op de 4 mensen met hartfalen of een vernauwing in hun halsslagader moeite heeft met hersentaken, zoals geheugentesten. De Hartstichting steunt dit onderzoek financieel met 3 miljoen euro.