De Loden Last is de nieuwe onderscheiding van TabakNee voor de persoon of organisatie die in belangrijke mate medeverantwoordelijkheid draagt voor de 20.000 doden die jaarlijks in Nederland vallen als gevolg van tabaksgebruik.

Dubieuze eer

Met de onderscheiding hekelen TabakNee en stichting Rookpreventie Jeugd de weigering van marktleider Albert Heijn om eerder dan de wet het voorschrijft, te stoppen met de verkoop van tabak. "Terwijl de supermarkt steeds zegt de consument te willen helpen bij het maken van gezondere en duurzamere keuzes. In werkelijkheid wil AH zo lang dat kan vasthouden aan de inkomsten uit tabaksverkoop en voorkomen dat die opbrengsten in de zakken van concurrenten belanden", aldus motiveert Tabaknee de reden dat AH-ceo Van Egmond de dubieuze eer heeft om als eerste deze nieuwe prijs te winnen.

Onvermijdelijk

"Een onvermijdelijke winnaar", zegt Hartstichting-directeur en mede-bestuurder bij Gezondheidsfondsen voor Rookvrij Hans Snijder. "Een gemiste kans voor Albert Heijn om hier niet als marktleider voorop te lopen. We hebben gezien dat Lidl wél de nek durft uit te steken en alle tabaksverkoop al uit de supermarkt heeft verbannen. Helaas kiest Albert Heijn ervoor bij te blijven dragen om een nieuwe generatie kinderen tabaksverslaafd te maken en voor het in stand houden van ziekte en sterfte als gevolg van roken, tot de wet hen dat verbiedt," aldus Snijder.

Tabak hoort niet thuis in supermarkt

Een meerderheid van de Nederlanders wil geen sigarettenverkoop meer in supermarkt, zo blijkt uit eerder onderzoek van Gezondheidsfondsen voor Rookvrij. Tabak hoort volgens bijna driekwart van de Nederlanders niet thuis in supermarkten die zich zeggen in te zetten om mensen gezondere keuzes te laten maken.