Tachycardie

De medische term voor een hoge hartslag is tachycardie. De hartslag ligt dan boven de 100 slagen per minuut.

Oorzaken hoge hartslag

Soms heb je in rust een hartslag boven de 100 slagen per minuut. Het is geen probleem als dit komt door:

• inspanning;
  • koorts;
  • jezelf ergens over opwinden;
  • angst, stress of boosheid.

Andere oorzaken voor een hoge hartslag zijn:

• te veel gebruik van alcohol of drugs;
  • roken;
  • sommige medicijnen.

De hoge hartslag gaat meestal vanzelf over zodra de situatie verandert. Als je een hoge hartslag in rust hebt zonder duidelijke oorzaak bespreek dit dan met je huisarts. Ook als je geen klachten hebt.

Tip voor het meten van je hartslag: Zoek een rustig moment om je hartslag te meten. Vooral als je merkt dat het bij jou voor stress zorgt. Want dan gaat je hartslag omhoog, en is je meting minder betrouwbaar.

Hoge hartslag bij sporten

Bij inspanning heeft je lichaam meer zuurstof nodig. Dan gaat je hart sneller kloppen. Tijdens het sporten kan je hartslag oplopen tot 180 slagen per minuut. Bij sommige mensen loopt de hartslag wel op tot boven de 200 slagen per minuut. De hartslag bij inspanning verschilt per persoon. Het is wel belangrijk dat je hartslag niet te snel oploopt en in rust weer geleidelijk daalt.

Klachten bij hoge hartslag

Bij een heel hoge hartslag heeft het hart niet genoeg tijd om zich helemaal te vullen met bloed. Het pompt dan minder bloed dan normaal weg per hartslag. Je kunt dan klachten hebben, zoals een licht gevoel in je hoofd of duizeligheid. Maar het is niet direct gevaarlijk.

Andere klachten die je kunt hebben bij een hoge hartslag zijn:

• hartkloppingen
  • je kunt je minder goed inspannen
  • flauwvallen

Wanneer naar de huisarts?

Maak een afspraak bij de huisarts als je:

• een hoge hartslag hebt in rust zonder duidelijke oorzaak
  • regelmatig merkt dat je hartslag hoog is en dit past niet bij de situatie
  • hartslag bij geringe inspanning al heel snel oploopt

Een hoge hartslag in rust zonder duidelijke oorzaak kan een teken zijn van een hartritmestoornis. Dit kan gevaarlijk zijn. Het is daarom belangrijk dat de huisarts onderzoekt wat de oorzaak is, ook als je geen klachten hebt. Hij controleert je hartritme en bepaalt of meer onderzoek of een behandeling nodig is.

Wist je dat? Een hoge hartslag bij angst en boosheid heeft een reden. Zo bereidt je lichaam zich voor om snel te reageren op gevaar.

Stel je vraag aan onze voorlichters

• Chat via de chatknop onder in beeld (10.00 tot 16.30 uur)
  • Bel met een voorlichter: 0900 3000 300 (9.00 - 13.00 uur, € 0,05 per minuut)

We zijn bereikbaar van maandag t/m donderdag