Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Hardlopen met de Hartstichting

Het hardloopschema is een handig hulpmiddel. In de loop van de 16 weken wordt het schema steeds pittiger. In het begin zijn er veel wandelpauzes. Langzaam worden deze pauzes steeds korter en houd je het hardlopen steeds langer vol. Aan het eind van het trainingsschema loop je bijna 1 uur achter elkaar.

Uitleg trainingsschema

In het trainingsschema staat per week:

• het aantal trainingsdagen
    • het aantal minuten dat je achter elkaar moet hardlopen en wandelen tijdens de training
    • de totale tijdsduur van de training

Eigen tempo

Probeer een prettig tempo voor jezelf te vinden. Het schema is voor mensen met een gemiddelde conditie en weinig hardloopervaring. Sla gerust de eerste weken over, als het beginniveau te laag is. Of stop eerder als 60 minuten te veel voor je is.

Enkele tips:

• wandel in een pittig tempo
    • loop hard in een comfortabel tempo (joggen)
    • doe na afloop altijd rek- en strekoefeningen

Ben je hartpatiënt en wil je onder deskundige begeleiding trainen? Zoek dan in de Beweegzoeker van De Harteraad naar mogelijkheden in jouw buurt. Als je twijfelt of hardlopen geschikt voor je is, raadpleeg dan vooraf je (huis)arts.

Hardlopen voor beginners

Een goede voorbereiding is belangrijk wanneer je start met hardlopen. Lees onze tips en maak gebruik van het hardloopschema om je training goed op te bouwen.

> Bekijk de hardlooptips voor beginners

Bekijk de tips

Stel je vraag aan de Infolijn

Lees meer over bewegen

Hartstichting en KNVB zetten in om kinderen meer te laten bewegen

Tips voor beginnende hardlopers

Bewegen voor een gezond hart

Nieuwsbrief Gezond Online

Wil je op de hoogte blijven van lekkere recepten en tips ontvangen voor een gezonde leefstijl? Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief Gezond Online.

Schrijf in