Symptomen

Een lage bloeddruk kan klachten geven. Het verschilt per persoon of en wanneer er klachten optreden. Je kunt ook klachten hebben bij een hogere bloeddrukwaarde dan 90/60. De klachten ontstaan als de bloeddruk zo laag is dat een deel van je lichaam te weinig bloed en zuurstof krijgt. Je hersenen merken dit meestal als eerste. Symptomen van een lage bloeddruk zijn:

• duizeligheid
  • ​licht of juist een zwaar gevoel in het hoofd
  • zwarte vlekken zien
  • wazig zien
  • vermoeidheid
  • oorsuizen
  • flauwvallen
  • hoofdpijn

Ontvang een bloeddrukmeter cadeau

Doneer maandelijks € 10 (of meer) en ontvang een gratis bloeddrukmeter!
Suzanne kijkt naar haar bloeddrukmeter

Oorzaken

Meestal is de oorzaak van een lage bloeddruk niet bekend. Als je rustig in bed ligt is de bloeddruk lager dan bij inspanning. Dat is normaal.

Ineens opstaan

Als je ligt en dan ineens opstaat, gaat je bloed naar je buik en je benen. Het hart pompt minder bloed rond en vult zich minder goed. Je bloeddruk daalt. Je lichaam reageert door het vernauwen van de bloedvaten. Je wordt duizelig of ziet zwart voor de ogen. Je hart gaat sneller kloppen. Je bloeddruk herstelt zich binnen enkele seconden weer. Ouderen hebben hier vaker last van.

Warm weer

Bij warm weer gaan je bloedvaten verder openstaan. Dit kan voor een lagere bloeddruk zorgen. Ook hier hebben ouderen vaker last van.

Lage bloeddruk bij ziekte

Een lage bloeddruk komt vaker voor als je ziek bent, bijvoorbeeld bij:

• vochtverlies door diarree of overgeven
  • een periode van koorts
  • aandoeningen die de pompkracht van het hart verminderen
  • aandoeningen aan de hersenen
  • het gebruik van bepaalde medicijnen

Dat hoeft niet gevaarlijk te zijn. Ook tijdens de zwangerschap kan de bloeddruk laag zijn.

De bloeddruk kan ook plotseling ernstig dalen. Dit komt bijvoorbeeld door hevig bloedverlies of bloedvergiftiging. Dit wordt 'shock' genoemd en is wel gevaarlijk. Het lichaam krijgt dan namelijk te weinig bloed en zuurstof.

Deze tips kunnen je klachten verminderen

• Duizeligheid en flauwvallen voorkomen
    Voel je duizelingen opkomen, span dan de spieren van je benen, billen en buik aan of maak stevige vuisten. Dit verhoogt de bloeddruk. Als je voelt dat je gaat flauwvallen, ga dan zitten. Leg je hoofd tussen je knieën. Het bloed stroomt dan makkelijker naar de hersenen. Even plat liggen helpt vaak ook.

• Opletten bij (te) snel opstaan
    Merk je dat je licht in het hoofd wordt als je snel opstaat? Neem dan de tijd om rustig op te staan of overeind te komen.

• Genoeg drinken
    Als je veel vocht verliest, kan je bloeddruk dalen. Drink voldoende als je veel zweet tijdens het sporten of bij warm weer. Ook bij diarree of overgeven raak je vocht kwijt. Let er ook dan op dat je genoeg drinkt.

• Geen goed idee: extra zout of drop eten.
    Het is geen goed idee om extra zout of drop te eten bij een lage bloeddruk. Dit is niet goed voor je nieren en bijnieren. Ben je vaak duizelig? Gebruik dan een normale hoeveelheid zout. Dit is maximaal 6 gram per dag.

Een lage bloeddruk is onschuldig

Een lage bloeddruk is over het algemeen beter dan een hoge bloeddruk. Een lage bloeddruk waar je geen last van hebt kan meestal geen kwaad. Vaak wordt een lage bloeddruk per toeval ontdekt. Bij een lage bloeddruk is meestal geen behandeling nodig. De klachten kunnen wel vervelend zijn. Vaak is leren omgaan met de klachten het belangrijkste.

Wanneer naar de huisarts?

Als je vaak klachten hebt of flauwvalt, is het verstandig om naar de huisarts te gaan. Die kan beoordelen of verder onderzoek nodig is. De lage bloeddruk kan ook komen door bepaalde medicijnen. De dosering kan dan in overleg met de huisarts eventueel worden aangepast.

• Kan een lage bloeddruk tijdens de zwangerschap kwaad?

Lage bloeddruk tijdens de zwangerschap komt regelmatig voor. Dit kan over het algemeen geen kwaad. Tijdens de zwangerschap gaat er veel extra bloed naar de placenta. Ook verslappen de bloedvaten door de zwangerschapshormonen. Hierdoor kan de bloeddruk (tijdelijk) dalen. Vaak herstelt dit later in de zwangerschap weer.

• Veroorzaakt een lage bloeddruk hoofdpijn?

Ja, een lage bloeddruk kan hoofdpijn  veroorzaken.

• Is een lage bloeddruk gevaarlijk?

Een lage bloeddruk hoeft niet gevaarlijk te zijn. Een lage bloeddruk komt vaker voor als je ziek bent, bijvoorbeeld bij:

• vochtverlies door diarree of overgeven
    • een periode van koorts
    • aandoeningen die de pompkracht van het hart verminderen
    • aandoeningen aan de hersenen
    • het gebruik van bepaalde medicijnen

Let op: de bloeddruk kan ook plotseling ernstig dalen. Dit komt bijvoorbeeld door heftig bloedverlies of bloedvergiftiging. Dut wordt 'shock' genoemd en is wel gevaarlijk. Het lichaam krijgt dan te weinig bloed en zuurstof.

Stel je vraag aan onze voorlichters

• Chat via de chatknop onder in beeld (10.00 tot 16.30 uur)
  • Bel met een voorlichter: 0900 3000 300 (9.00 - 13.00 uur, € 0,05 per minuut)

We zijn bereikbaar van maandag t/m donderdag