'Ik kan niet wachten het water in te gaan'

Hoek tot Helder is met 130 kilometer de langste kitesurftocht van de wereld, die in één dag wordt afgelegd langs een gure en klotsende Noordzee. Het evenement is inmiddels uitgegroeid tot een bucketlist-event voor kitesurfers uit heel Europa en zelfs daarbuiten.

Pas 48 uur van tevoren wordt bekend wanneer deze tocht begint. De titanenstrijd vergt uithoudingsvermogen, kracht en doorzettingsvermogen van de kiters die hiervoor maanden hebben getraind.

Harde zuidwester wind

“Deze tocht is even heroïsch en afhankelijk van het weer als de Elfstedentocht, maar dan met klotsende golven en een harde zuidwester wind”, zegt Hugo de Koning, kitefanaat en mede-eigenaar van hoofdsponsor YoungCapital. “Ik kan niet wachten om weer het water in te gaan.”

Bizarre tocht na bizar jaar

Voor Arthur Plink wordt deze editie een heel bijzondere. “Deze bizarre tocht wordt voor mij de afsluiting van een bizar jaar. Vorig jaar zomer werd ik zelf geconfronteerd met hartklachten. Dat heeft veel impact op me gehad. Zeker ook omdat ik dacht dat de familiaire hartcondities aan mij voorbij zouden gaan. Maar niet dus. Nu heb ik de gelegenheid - omdat ik goed hersteld ben - om zelf actief bij te dragen aan onderzoek naar het voorkomen en genezen van hartziekten. En dan ook nog op een manier die ik geweldig vind: met een kite!”

Fysieke uitdaging

Arthur maakt de tocht samen met zijn kite-maatje Steven. “Mijn broer David zal op de MTB/strandfiets samen met ons dezelfde tocht simultaan rijden. We willen zoveel mogelijk geld ophalen voor de Hartstichting. Maar zeker ook om samen naar een doel toe te werken en een mooie fysieke uitdaging aan te gaan.” Arthur heeft inmiddels bijna 5000 euro opgehaald.

Kitesurfgrootheden

Aan de afgelopen edities van Hoek tot Helder deden deelnemers van allerlei niveaus mee. Kitesurfgrootheden als Kevin Langeree, Lasse Walker en Gijs Wassenaar bijvoorbeeld. Maar ook presentator Beau van Erven Dorens en olympisch schaatskampioen Mark Tuitert verschenen al twee keer aan de start. En waar Tuitert in 2019 de finish haalde, lukte Van Erven Dorens dat nog nooit. Hij heeft zich echter voorgenomen om het deze editie nog één keer te proberen.

Inmiddels is er door deelnemers, sponsors en kite-surffans al meer dan 600 duizend euro opgehaald. De hele opbrengst komt ten goede aan de Hartstichting die hiermee baanbrekend wetenschappelijk onderzoek naar hart- en vaatziekten financiert. Doneren kan nog steeds via www.hoektothelder.nl.

Impressie van de voorgaande editie van Hoek tot Helder.