Stel direct je vraag
Naar content

Hier komen de NAW-gegevens formulieren

Waarom je AED aanmelden?

Waarom je AED aanmelden?

Waarom je AED aanmelden?

Door je AED aan te melden, kun je levens redden in jouw buurt. Hoe sneller een AED ingezet wordt, hoe groter de kans dat iemand een hartstilstand overleeft. 

Je meldt je AED aan bij het reanimatie oproepsysteem. Dit werkt via de 112-alarmcentrale. Als daar een melding binnenkomt van een hartstilstand, worden direct burgerhulpverleners ingeschakeld om te gaan reanimeren. Een aantal krijgt een oproep om een AED op te halen. Dit kan ook jouw AED zijn!

Meer geregistreerde AED's nodig

Veel AED’s in Nederland zijn nog niet geregistreerd bij het oproepsysteem. Dat is jammer, want zo gaat er soms kostbare tijd verloren bij een hartstilstand. Meld als bedrijf of particulier daarom jouw AED aan en help levens redden in jouw buurt.

Meld je AED aan

Jouw AED aanmelden kan levens redden

Na het aanmelden van je AED bij het oproepsysteem, kunnen burgerhulpverleners jouw AED gebruiken bij een hartstilstand in de buurt. Ze brengen zelf de AED terug.

Moet mijn AED altijd beschikbaar zijn?

Bij voorkeur hangt je AED aan een buitenmuur en is deze 24 uur per dag beschikbaar. Bij een AED in een bedrijf of winkel is dit niet altijd haalbaar. Meld je AED dan wél aan. In het systeem voer je in wanneer jouw AED bereikbaar is.

Heb je een eigen AED thuis? Om hem aan te melden moet de AED dan buiten hangen. Voor een burgerhulpverlener kost het namelijk te veel tijd om aan te bellen. Bovendien kan het dat je niet thuis bent en op dat moment is er geen tijd te verliezen.

> Meld je AED aan

Wat gebeurt er na het gebruik van mijn AED?

Na aanmelding bij het oproepsysteem is jouw AED beschikbaar voor burgerhulpverleners die zijn opgeroepen bij een hartstilstand in jouw buurt. Zij krijgen via hun mobiel de locatie en de code om je AED-kast te openen. Na afloop brengen ze je AED weer terug. Meestal gebeurt dit op weg naar huis en zo is je AED maar korte tijd van zijn plek.

> Meld je AED aan

Wie vergoedt de kosten na inzet van mijn AED?

Als AED-eigenaar krijg je de kosten vergoed na de inzet van jouw AED. Declaratie van de kosten verloopt via de ambulancedienst in jouw regio. 

> Meld je AED aan

Hoe weet ik of een AED al is aangemeld?

Je ziet niet aan de buitenkant of een AED is aangemeld. Als je weet wie de eigenaar is, vraag het dan na. Is de AED nog niet aangemeld, vertel dan hoe belangrijk dit is en hoe hij de AED kan aanmelden. Hiervoor kun je onze flyer en een aantal voorbeeldteksten gebruiken.

> Bekijk de flyer en voorbeeldteksten

Is er een overzicht van alle AED's in Nederland?

Naar schatting zijn er 100.000 AED's in Nederland. Wij hebben hiervan geen overzicht. We vinden het vooral belangrijk dat meer AED's beschikbaar zijn voor burgerhulpverleners. Daarom roepen we alle AED-eigenaars op hun AED te registreren bij een oproepsysteem. Dan is ook jouw AED te gebruiken als er bij 112 een melding binnenkomt van een hartstilstand.

Voor een goed werkend systeem zijn minimaal 30.000 geregistreerde AED's nodig. Elke minuut telt. Hoe meer AED's er aangemeld zijn, hoe groter de kans dat er een AED dichtbij het slachtoffer is. 

Meld je AED aan

Meld jouw AED aan

Wil jij levens redden in jouw buurt? Meld jouw AED dan aan bij het reanimatie oproepsysteem!

Meld je AED aan

Vragen over AED's aanmelden?

Stuur een e-mail

Vertel het door

Help mee om meer AED's aan te melden

Help mee om meer AED's aan te melden