Onderzoek in stappen

Onderzoeker Harsha Devalla (Amsterdam UMC) kreeg in 2020 een Dekkerbeurs van de Hartstichting. De beurs omvat ruim 265.000 euro, waarmee ze drie jaar onderzoek kan doen.

Hieronder lees je stapsgewijs wat haar project inhoudt:

Elke minuut klopt ons hart wel 60 tot 100 keer. Als je gaat sporten, klopt je hart nog sneller. Iedere hartslag begint bij een groepje speciale hartcellen, die samen de ‘sinusknoop’ vormen. In de sinusknoop begint de elektrische prikkel, die als een serie vallende dominostenen wordt doorgegeven naar de rest van het hart.

Tekening van het hart

Helaas werkt dit systeem niet bij iedereen goed. Er kunnen problemen ontstaan bij het starten of doorgeven van de elektrische prikkel. Bijvoorbeeld door een aangeboren hartafwijking of erfelijke hartziekte. Dan ontstaat een hartritmestoornis: het hart klopt te langzaam, te snel of onregelmatig.

tekening van bloeddruppels

Er zijn veel verschillende soorten ritmestoornissen. Sommige ritmestoornissen zijn onschuldig. Het onderzoek van Devalla richt zich op ernstige ritmestoornissen, die nu vaak worden behandeld met een pacemaker. Een pacemaker is een apparaatje dat artsen onder de huid plaatsen, linksboven het hart. Het apparaatje zorgt voor een gezonde hartslag.

Animatie persoon met pacemaker

Pacemakers zijn dus heel waardevol, maar ze hebben wel een aantal beperkingen. Je moet bijvoorbeeld elke paar jaar de batterij vervangen. Wetenschappers werken daarom aan nieuwe behandelingen, die pacemakers overbodig moeten maken.

animatie batterij

Harsha Devalla werkt in het Amsterdam UMC. Ze doet onderzoek met menselijke stamcellen die met een innovatieve techniek zijn gemaakt uit andere lichaamscellen, zoals huidcellen. Ze maakt hartcellen van deze stamcellen.

Animatie van vrouw in lab

Devalla maakt van die cellen kleine stukjes hartweefsel, in een kweekbakje in het laboratorium. Dit weefsel bevat de onderdelen die belangrijk zijn voor het starten en doorgeven van de elektrische prikkel.

Animatie vrouw kijkt door microscoop

Deze stukjes hartweefsel zijn belangrijk, want hiermee kunnen onderzoekers nieuwe behandelingen testen. Wetenschappers onderzoeken bijvoorbeeld hoe ze slecht werkende hartcellen kunnen verbeteren.

Animatie bloedonderzoek

Het onderzoek van Devalla legt dus de basis voor de ontwikkeling van nieuwe behandelingen tegen hartritmestoornissen. Het uiteindelijke doel is dat patiënten verder leven zonder ritmestoornis én zonder pacemaker.

Animatie mensen op fiets