Hartstichting.nl wordt geladen

Volg deze 6 stappen bij een hartstilstand

Kijk eerst of je het slachtoffer veilig kunt benaderen. Als het nodig is en lukt, breng het slachtoffer dan naar een veiligere plek.

1. Controleer het bewustzijn

• Schud voorzichtig aan de schouders en vraag duidelijk hoorbaar: ‘Gaat het?’.
  • Geen reactie? Het slachtoffer is bewusteloos. Blijf bij het slachtoffer.

2. Bel direct 112 (of laat iemand bellen)

• Vraag 112 om een ambulance en zeg dat het slachtoffer niet reageert.
  • Leg de telefoon op speaker naast het hoofd van het slachtoffer. De medewerker van de meldkamer aan de telefoon begeleidt je door de reanimatie.

Volg een reanimatiecursus in jouw buurt

In een cursus oefen je bovengenoemde stappen goed door. Zo weet je beter wat je kunt verwachten en hoe je moet handelen bij een hartstilstand.
Een persoon oefent op een pop

3. Controleer ademhaling

• Leg een hand op het voorhoofd en kantel het hoofd voorzichtig naar achteren om de luchtweg te openen.
  • Til de kin op met 2 vingertoppen van de andere hand (kinlift).
  • Kijk, luister en voel maximaal 10 seconden of er ademhaling is.
  • Geen normale ademhaling en ben je alleen? Haal de AED als hij binnen handbereik is.

4. Geen normale ademhaling: start direct met 30 borstcompressies

• Zet je handen midden op de borstkas.
  • Duw het borstbeen 5 à 6 centimeter in.
  • Doe dit 30 keer in een tempo van 100-120 keer per minuut.

5. Beadem 2 keer

• Doe de kinlift (zie stap 3) en knijp de neus dicht.
  • Beadem 2 keer. Adem normaal in en adem in 1 seconde gelijkmatig uit in de mond van het slachtoffer. Kijk daarbij uit je ooghoek of de borstkas van het slachtoffer omhoog komt.
  • Onderbreek de borstcompressies hiervoor nooit meer dan 10 seconden.
  • Ga door met reanimeren en wissel steeds 30 borstcompressies af met 2 beademingen.

6. Als de AED er is

• Onderbreek de reanimatie zo kort mogelijk.
  • Ontbloot het bovenlijf en zet de AED aan.
  • Bevestig de elektroden en volg de opdrachten van de AED op.
  • Ga door met reanimeren tot de ambulancemedewerkers het overnemen.

Veel gestelde vragen over reanimatiecursussen

• Waar kan ik leren reanimeren?

Je kunt je hier online aanmelden voor reanimatiecursussen bij jou in de buurt. Deze cursussen worden gegeven door onze reanimatiepartners. Dit zijn vrijwilligers die reanimatiecursussen geven aan particulieren. Ze gebruiken professionele instructeurs, maar houden de prijzen verder zo laag mogelijk.

Alle cursussen van onze reanimatiepartners zijn in Basic Life Support (BLS). Ook gebruiken zij de AED’s volgens de regels van de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR).

• Wat leer je in een reanimatiecursus?

Je volgt de reanimatiecursus bij een van onze Reanimatiepartners. Op ruim 1000 locaties in Nederland geven zij reanimatielessen. Je oefent met een reanimatiepop en een trainings-AED en leert zo:

• hoe je een hartstilstand herkent en wat je als eerste moet doen
    • hoe je borstcompressies en mond-op-mondbeademing geeft
    • hoe je een AED gebruikt

Na afloop krijg je een certificaat.

• Wat kost een reanimatiecursus?

De cursussen worden gegeven door onze Reanimatiepartners. Zij maken geen winst. De kosten kunnen wel per locatie verschillen:

• Een basiscursus kost gemiddeld € 35,-
    • Een herhalingscursus kost gemiddeld € 15,-
    • Sommige zorgverzekeraars vergoeden een reanimatiecursus
  • Ik heb een vraag over mijn aanmelding voor een reanimatiecursus.

Wat goed dat je je hebt aangemeld voor een reanimatiecursus! Heb je vragen over de cursus? Stel deze dan direct bij de reanimatiepartner waar je je hebt aangemeld. Bekijk hier de lijst met alle reanimatiepartners en hun contactgegevens.

• Geven jullie ook reanimatiecursussen aan bedrijven of verenigingen?

De Hartstichting geeft zelf geen cursussen. We werken samen met onze Reanimatiepartners. Wil je een training op je eigen locatie of voor een groep? Neem dan rechtstreeks contact op met een stichting in jouw buurt die reanimatielessen geeft.

• Zijn er reanimatielessen voor middelbare scholen?

Jazeker! De Hartstichting vindt het belangrijk dat jongeren op school kunnen leren reanimeren en een AED bedienen. We bieden middelbare scholen een uitgebreid lesprogramma aan.

• Hoe kan ik een reanimatiecursus op locatie organiseren?

Wat goed dat je een reanimatiecursus op locatie wilt organiseren! Bekijk ons overzicht voor reanimatiepartners bij jou in de buurt. Je kunt direct contact met de reanimatiepartners opnemen voor informatie over een reanimatiecursus op locatie.

Je kunt ook online opzoek naar een lokale stichting die reanimatiecursussen organiseert. Hou rekening met de volgende punten als je een reanimatiecursus organiseert via een lokale stichting:

• Het is een cursus in Basic Life Support (BLS).

• Het gebruik van de AED gaat via de regels van de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR).

• Moet ik een basiscursus of herhalingscursus volgen?

Binnen 1 jaar na het volgen van een reanimatiecursus kun je een herhalingscursus volgen. Dit is volgens de regels van de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR). Is jouw laatste cursus langer dan 1 jaar geleden? Doe dan mee aan een basiscursus.

• Moet je een herhaalcursus volgen?

Volg elk jaar een herhalingscursus. Zo fris je je kennis op en oefen je opnieuw wat je moet doen. Er zijn speciale herhalingscursussen die minder lang duren dan een basiscursus. Ook zijn er speciale herhalingscursussen voor burgerhulpverleners, waarin je leert samenwerken. In het overzicht staat vermeld of een partner deze trainingen aanbiedt.

• Zijn er speciale cursussen voor baby- en kinderreanimatie?

Reanimatie bij baby's en kinderen is anders dan bij volwassenen. Hiervoor zijn aparte reanimatiecursussen. Je oefent reanimatie en AED-gebruik op junior- of baby-reanimatiepoppen en je leert handelen bij verslikking en verstikking. Een aantal reanimatiepartners biedt deze cursussen aan. Interesse? Neem dan rechtstreeks contact op met een Reanimatiepartner in jouw buurt.

Ben je reanimatiepartner?

Op deze pagina vind je het antwoord op de veel gestelde vragen.

Toch liever contact? Stuur een e-mail naar [email protected].