Een AED kopen: alleen of samen

Je kunt een AED zelf kopen. Maar het kan ook een goed idee zijn om dit samen met je buurt te doen. Je kunt organisaties vragen bij te dragen aan de kosten, zoals de gemeente, bedrijven in de buurt of serviceclubs zoals de Rotary of Lions.

Een AED voor jouw buurt

Hangt er geen AED in jouw buurt? Start dan een BuurtAED-actie, waarmee je samen met buurtgenoten online geld inzamelt voor een AED. Dat kan heel eenvoudig via BuurtAED.nl. Zo kunnen er levens worden gered in jouw buurt.

Waar op letten bij aanschaf?

Er zijn verschillende soorten AED's. Het is belangrijk dat een AED die buiten hangt bij alle weertypen (regen, warmte, stof) goed werkt. Let op de onderstaande punten of vraag dit na bij de leverancier:

• Hoe goed kan de AED tegen weersinvloeden? Let op de IP-waarde. Hoe hoger, hoe beter de AED tegen alle weertypen kan. We raden aan minimaal IP44 voor de AED en IP54 voor de buitenkast of combi-IP-waarde van minimaal 54.
  • Geeft je AED instructies in meer talen en is dit een prettige manier?
  • Hoe krijg je bericht als er iets mis is met de AED? Dit kan via een licht- of geluidssignaal of via je telefoon.
  • Wat is de garantie en levensduur?

Een tip: vraag meerdere offertes aan!

Ophangen van je AED

Een AED is medisch apparaat en moet goed beschermd in een kast worden opgehangen. Hang de AED bij voorkeur buiten op. Zo is hij goed bereikbaar voor de hele buurt.

Aandachtspunten:

• Elektriciteit: de buitenkast heeft elektriciteit nodig voor het verlichten en verwarmen van de AED.
  • Slot: zonder slot kan je AED het snelst worden ingezet bij een hartstilstand. Wil je per se een slot? Kies dan een pincodeslot. Hangsloten kunnen namelijk gaan roesten of bevriezen en kunnen dan niet snel meer openen.

AED gekocht? Meld hem aan!

Heb je een AED gekocht en opgehangen? Meld de AED aan bij het reanimatie oproepsysteem HartslagNu om levens te kunnen redden in de hele buurt.
aed aan de muur

Heb je vragen over:

Toch liever contact? Stuur een e-mail naar [email protected].