Dress Red Day

Op 29 september is het Dress Red Day. De Hartstichting roept die dag iedereen op iets roods te dragen om aandacht te vragen voor hart- en vaatziekten bij vrouwen.

Hart- en vaatziekten zijn doodsoorzaak nummer 1 bij vrouwen. Signalen dat er iets mis is met hart zijn bij vrouwen vaak minder duidelijk dan bij mannen. Ze worden daardoor sneller over het hoofd gezien of niet op tijd herkend. Hierdoor overlijden nog te veel vrouwen onverwacht. Dat moet veranderen.

Campagne HartenVrouw

Dress Red Day is al jarenlang de laatste dag van de vrouwencampagne van de Hartstichting.

In de campagne van 2016 staat de HartenVrouw centraal. Een HartenVrouw accepteert niet dat hart- en vaatziekten nog steeds doodsoorzaak nummer 1 zijn bij vrouwen. Vanaf 8 september komen de HartenVrouwen in actie en roepen ze andere vrouwen via social media op om mee te strijden.

Stylist Danie Bles is een van deze HartenVrouwen. Speciaal voor de campagne ontwierp zij de HartenVrouw-armband.

HartenVrouwen

Draag rood op Dress Red Day

Draag rood op Dress Red Day en vraag hiermee aandacht voor hart- en vaatziekten bij vrouwen. Alles mag en kan, als het maar rood is.

Volg alle activiteiten rondom Dress Red Day op Facebook Dress Red Day.

Meer onderzoek naar het vrouwenhart

De Hartstichting vraagt met Dress Red Day en HartenVrouwen aandacht voor meer onderzoek naar het vrouwenhart. Dit is hard nodig.

De meeste diagnose- en behandelmethoden zijn in het verleden getest op mannen. Nu blijken de symptomen bij vrouwen anders te zijn als die van mannen. De Hartstichting wil meer onderzoek naar het vrouwenhart. We willen dat hart- en vaatziekten bij vrouwen net zo goed herkend en behandeld worden als bij mannen.

Lees meer over onderzoek naar hart- en vaatziekten bij vrouwen

Feiten & cijfers

Elke dag

vrouwen overlijden aan hart- en vaatziekten in Nederland

Doodsoorzaak

nummer 1

hart- en vaatziekten bij vrouwen

Elke dag

vrouwen in het ziekenhuis opgenomen met hart- en vaatziekten

Danie Bles

Meer bekendheid rond hart- en vaatziekten bij vrouwen is hard nodig!