Kan je reanimeren?

Aanmelden is mogelijk als je ouder bent dan 18 jaar en de afgelopen 2 jaar één van deze trainingen hebt gevolgd:

• een basiscursus reanimatie
  • een herhalingscursus reanimatie
  • een reanimatietraining als EHBO-er of BHV-er
  • een reanimatietraining voor jouw beroep, of als onderdeel van jouw beroep

Persoonlijke gegevens

Let op: alleen Nederlandse mobiele nummers

Adresgegevens

Ben je ook tijdens je werk beschikbaar??

Opleiding

Extra gegevens

De Hartstichting gaat vertrouwelijk om met je persoonlijke gegevens. Lees ons privacystatement

Deze informatie hebben we nodig:

• Een reanimatiediploma dat niet ouder is dan 2 jaar.
  • De organisatie waar je je reanimatiecursus hebt gevolgd.
  • Let op: staat jouw organisatie niet genoemd, vul dan 'overig' in.

Voor een betrouwbaar oproepsysteem willen we er zeker van zijn dat je je kennis en vaardigheden bijhoudt. Daarom hebben we bovengenoemde gegevens nodig.

Veel gestelde vragen over burgerhulpverlening

• Wanneer kun je burgerhulpverlener worden?

Iedereen in Nederland met een reanimatiediploma kan zich aanmelden. Deze moet je in de afgelopen 2 jaar behaald hebben. Bijvoorbeeld bij een reanimatiecursus, EHBO-cursus of BHV-opleiding.

Ook moet je minimaal 18 jaar oud zijn om burgerhulpverlener te worden. Een reanimatie kan namelijk heftig zijn. Ook kun je’s nachts opgeroepen worden. Om mee te doen aan een reanimatiecursus moet je minimaal 14 jaar oud zijn.

• Moet ik 24 uur per dag beschikbaar zijn?

Nee, in het systeem geef je zelf aan wanneer je beschikbaar bent. Bij een oproep ben je nooit verplicht om naar het slachtoffer te gaan. Misschien zie je de oproep niet op tijd, ben je te ver van het slachtoffer vandaan of kun je gewoon echt niet weg.

Het systeem houdt er rekening mee dat niet iedereen beschikbaar is en stuurt daarom meerdere burgerhulpverleners een oproep. Een deel van hen krijgt het verzoek om direct naar het slachtoffer te gaan en te starten met reanimeren. Anderen krijgen het verzoek om eerst een AED op te halen.

• Moet ik een reanimatiediploma hebben om me aan te melden?

Om je aan te melden is de eis dat je een reanimatietraining hebt gevolgd in de afgelopen 2 jaar. Bij de cursussen van de Hartstichting krijg je dan na afloop altijd een diploma. Maar bij een training voor je beroep of studie is dit niet altijd het geval. Meld je dan wel gewoon aan en kies bij soort training de optie 'beroepsmatig of voor studie' en vul de datum in van de laatste cursus.

• Kan er iets mis gaan omdat ik geen ervaren burgerhulpverlener ben?

Bedenk altijd: zonder hulp overlijdt iemand met een hartstilstand. Je poging het slachtoffer te redden heeft dus altijd zin. En jouw inzet is waardevol voor nabestaanden. Het geeft hen troost dat iemand snel is gaan reanimeren en er alles aan heeft gedaan om hun dierbare te redden.

Misschien ben je bang dat je niet meer weet hoe je moet reanimeren. Vertrouw erop dat in een noodsituatie de kans groot is dat alles wat je geleerd hebt spontaan naar boven komt. En anders zijn vaak andere burgerhulpverleners ter plekke, die je steunen en coachen.

• Worden er meerdere mensen tegelijk opgeroepen?

Ja, het systeem stuurt altijd een oproep uit naar meerdere mensen in de buurt van het slachtoffer. De kans is dus heel groot dat je andere burgerhulpverleners aantreft bij het slachtoffer. Bovendien is degene die 112 belt ook bij het slachtoffer en ben je dus nooit alleen.

• Wie haalt de AED?

Burgerhulpverleners die dichtbij het slachtoffer wonen of werken krijgen een oproep. Een deel krijgt een adres door van een AED en haalt eerst een AED op. Een ander deel krijgt het verzoek om direct naar het slachtoffer te gaan.

• Is een AED altijd beschikbaar?

De 112-centrale geeft alleen locaties door van AED's die beschikbaar zijn. In het systeem staat vermeld op welke tijdstippen de AED toegankelijk is. Als de AED beveiligd is, krijg je een pincode om de kast te openen of de centralist opent tijdelijk de kast op afstand.

• Hoe pas ik mijn gegevens aan als burgerhulpverlener?

Het landelijke oproepsysteem met burgerhulpverleners wordt beheerd door HartslagNu. Je kunt je gegevens zelf aanpassen door in te loggen op de website van HartslagNu. Lukt het niet om je gegevens aan te passen? Neem dan contact op met HartslagNu

• Met wie kan ik na een reanimatie praten?

Hulp bieden bij een hartstilstand kan ingrijpend zijn. Het is goed om erover te praten met je familie, vrienden of mensen die ook op de plek van de reanimatie waren. Soms kan professionele hulp nodig zijn.

Heb je vragen over:

Toch liever contact? Stuur een e-mail naar [email protected].