Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen. De gegevens die we verwerken tijdens je bezoek bevatten informatie over je gezondheid. Daarom hebben we toestemming nodig.

Meer over privacy en voorwaarden

Subsidie internationaal onderzoek (ERA-CVD)

ERA-CVD is 1 groot Europees netwerk dat onderzoek stimuleert op het gebied van hart- en vaatziekten. Het stemt financiering van wetenschappelijk onderzoek van EU-lidstaten en landen die met de EU samenwerken op elkaar af. De Hartstichting en ZonMw zijn partners binnen van ERA-CVD.

Joint Transnational Calls (JTC)

Vanaf 2016 zijn tenminste 3 Joint Transnational Calls (JTC) van de samenwerkingspartners in ERA-CVD: in JTC2016, JTC2017 en JTC2018. De subsidies voor de call van 2016 zijn toegekend.

JTC2016: € 14 miljoen voor 14 projecten

In 2016 heeft ERA-CVD in totaal € 14 miljoen geïnvesteerd in 14 nieuwe innovatieve translationele projecten op het gebied van hartfalen. De Hartstichting heeft € 1,6 miljoen bijgedragen, ZonMw € 250.000 en de Europese Unie € 780.000. Van de 14 onderzoeksprojecten die subsidie kregen, hebben 9 projecten een Nederlands tintje.

In totaal staan 3 projecten onder leiding van 1 Nederlandse onderzoeker en aan 6 projecten werken Nederlandse onderzoekspartners mee. Deze 9 projecten ontvingen ruim € 2,5 miljoen subsidie.

Nieuwe call JTC2017 gericht op slagaderverkalking

De nieuwe call (JTC2017) is bestemd voor innovatieve translationele projecten op het gebied van slagaderverkalking. Het gaat om onderzoek op het gebied van mechanismen van vroege atherosclerose en/of plaque-instabiliteit in coronaire hartziekten. Voor JTC2017 zijn 29 onderzoeksideeën door internationale consortia ingediend. Medio mei kregen geselecteerde kandidaten 1 uitnodiging om 1 volledige aanvraag in te dienen voor 23 juni 2017. Definitieve toekenning vindt plaats in november 2017.

Investering Hartstichting en ZonMw

De Hartstichting stelt € 500.000 en ZonMw stelt € 250.000 beschikbaar voor Nederlandse onderzoeksteams in consortia van onderzoekers, uit de deelnemende landen aan ERA-CVD.

Nieuwsbrief Hartstichting

Ontvang het laatste nieuws over wetenschappelijk onderzoek en onze activiteiten.

Meer informatie en contact

Contact Hartstichting

Contactpersoon Hartstichting: Marty Beurskens

Contact ZonMw

Contactpersoon: Erica Hackenitz

Meer informatie over de call: website ERA-CVD

Vragen over wetenschappelijk onderzoek?

Mail Team Onderzoek

Bel 070 315 55 46