Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Open acces publiceren

De Hartstichting vindt het belangrijk dat de resultaten uit onderzoek toegankelijk zijn voor iedereen. Dit heet open access publiceren. Zo komt waardevolle kennis sneller en efficiënter beschikbaar voor een grotere groep.

We zorgen ervoor dat resultaten uit onderzoek snel toegankelijk zijn voor zowel onderzoekers, patiënten, bedrijven en maatschappelijke instellingen. Dit vergroot de vooruitgang in de wetenschap en de (maatschappelijke) impact van onderzoek.

Routes voor open access

Onderzoekers van de Hartstichting zijn verplicht om hun onderzoeksresultaten toegankelijk te maken voor iedereen.

Gouden route

Dit is publicatie in een open-accesstijdschrift dat is opgenomen in de directory of open access journals.

> Ga naar de directory of open access journals

Hybride route

Dit is publicatie in een traditioneel wetenschappelijk tijdschrift. De uitgever maakt het artikel vrij toegankelijk na betaling van de publicatiekosten.

Groene route

Dit is publicatie in een 'trusted repository' van een universiteit of een repository dat is opgenomen in de directory of open access repositories.

> Ga naar de directory of open access journals

Wat we verwachten

De Hartstichting stimuleert onderzoekers om hun artikelen:

• zoveel mogelijk via de gouden route te publiceren
    • bij voorkeur direct toegankelijk te maken (maximaal 6 maanden na publicatie)

Meer lezen

Download het uitgebreide document met toelichting over het open-accessbeleid en praktische adviezen.

Vragen over open science?

Meer lezen

Samenwerken met Durrer Center

Toegankelijkheid van onderzoeksdata

Open science

Nieuwsbrief Onderzoek Online

Ontvang het laatste nieuws over wetenschappelijk onderzoek en blijf op de hoogte van alle deadlines voor het aanvragen van financiering.

Meld je aan