Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Open Science

De Hartstichting stimuleert Open Science. Open Science is het zo open en snel mogelijk delen van onderzoeksprocessen, data en resultaten. Het doel is het verbeteren van de kwaliteit en de impact van wetenschappelijk onderzoek.

Wat Open Science oplevert

Open Science zorgt voor:

• de verspreiding van kennis
    • de vooruitgang in wetenschap
    • de bevordering van innovatie bij bedrijven

Hierdoor wordt wetenschap efficiënter en zorgt het voor een verhoogde burger- en patiëntdeelname in onderzoek.

Regels voor Open Science in Europa

De EU ministers voor Onderzoek en Innovatie hebben besloten dat vanaf 2020 alle wetenschappelijke artikelen die in Europa met publiek geld zijn gefinancierd, Open Science gepubliceerd moet worden.

Publiceren resultaten Open Access

Open Access houdt in dat resultaten van wetenschappelijk onderzoek voor iedereen vrij toegankelijk zijn. Voor de Hartstichting is dit belangrijk, want ons onderzoek wordt gefinancierd met publiek geld.

De Hartstichting wil dat alle artikelen die voortkomen uit onderzoek dat wij financieren, in een Open Access journal worden gepubliceerd.

Er zijn 2 routes:

• Gouden route: de artikelen worden direct vrij beschikbaar gesteld
    • Groene route: als de gouden route geen optie is, mogen onderzoekers direct na acceptatie van een peer-reviewed journal ook een kopie van hun artikel opnemen in een trusted repository

Data Management Plan

Het is van groot belang dat de data tijdens het onderzoeksproject goed wordt beheerd. De onderzoeker houdt rekening met:

• hoe data wordt opgeslagen (findable)
    • voor wie de data toegankelijk is (accessible)
    • of de data uitwisselbaar is (interoperable)
    • of de data herbruikbaar is (resuable)

In bepaalde programma’s van de Hartstichting wordt om een Data Management Plan (DMP) gevraagd. Onderzoekers kunnen hierin aangeven hoe zij de toegang tot hun data willen regelen.

Meer informatie

Heb je vragen? Neem contact op met Mira Staphorst, Beleidsadviseur Open Science en Digital Health: M.Staphorst@hartstichting.nl of bel naar 070 315 56 59.

Nieuwsbrief Onderzoek Online

Ontvang het laatste nieuws over wetenschappelijk onderzoek en blijf op de hoogte van alle deadlines voor het indienen van subsidies.

Meld je aan

Meer over wetenschappelijk onderzoek

Crowdfunding voor innovatief onderzoek van start

13 nieuwe Dekkerbeurzen uitgereikt aan talentvolle wetenschappers

5 innovatieve onderzoeken van start dankzij succesvolle crowdfunding

Vragen over wetenschappelijk onderzoek?

Mail Team Onderzoek & Zorginnovatie

Bel Maartje Zuierveld: 070 315 55 14