Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Investeren in onderzoek naar hart- en vaatziekten bij vrouwen

Onderzoek naar hart- en vaatziekten bij vrouwen krijgt topprioriteit bij de Hartstichting. We investeren fors in dit thema en hopen dat we hiermee in de toekomst hart- en vaatziekten eerder kunnen opsporen en behandelen bij vrouwen.

Hoog op de onderzoeksagenda

Onderzoek naar hart- en vaatziekten bij vrouwen staat op de 2e plek van de onderzoeksagenda van de Hartstichting.

Er is een kennisachterstand op het gebied van vrouwen en hart- en vaatziekten. Onze ambitie is om deze achterstand zo snel mogelijk in te halen. Daarvoor is het nodig dat we in onderzoek én in de zorg de verschillen tussen mannen en vrouwen standaard in acht nemen. Zo kunnen we hart- en vaatziekten bij vrouwen in de toekomst nog eerder herkennen en beter behandelen.

> Meer over de onderzoeksagenda

Doelstellingen onderzoek

Om onze ambitie waar te maken hebben we een aantal doelstellingen:

1. Vanaf 2015: verschillen mannen en vrouwen standaard meenemen bij onderzoek

Vanaf 2015 verwachten we van onderzoekers dat ze de mogelijke verschillen tussen mannen en vrouwen standaard meenemen bij de opzet, uitvoering, analyse, conclusie en publicatie van onderzoek. Dat betekent niet dat we ervan uitgaan dat er altijd verschillen zijn tussen mannen en vrouwen. Het is net zo belangrijk te weten dat er op een bepaald gebied geen verschillen zijn.

We verwachten dat:

• in onderzoeksvoorstellen beschreven staat in hoeverre het gezondheidsprobleem speelt bij mannen en/of vrouwen
    • bij patiëntenstudies voldoende mannen en vrouwen meedoen
    • bij cel- of dierexperimenten gewerkt wordt met mannelijke én vrouwelijke cellen of dieren
    • de resultaten voor mannen en vrouwen afzonderlijk geanalyseerd en geïnterpreteerd worden
    • de gevonden verschillen tussen mannen en vrouwen in publicaties helder beschreven worden

2. Vanaf 2025: bestaande kennis over verschillen is in kaart gebracht en toegepast

Er is al veel kennis over de verschillen tussen mannen en vrouwen op het gebied van hart- en vaatziekten. Door deze kennis te structureren, waarderen en overzichtelijk beschikbaar te maken, kunnen zorgprofessionals en het brede publiek er optimaal gebruik van maken.

3. Vanaf 2040: grote kennislacunes weggewerkt

Veel onderzoek is tot nu toe gedaan onder mannen. Er is een inhaalslag nodig om de vrouwspecifieke kennis die ontbreekt aan te vullen. We verwachten dat in 2040 het kennisgat is opgevuld.

Beleidsrapport

In het beleidsrapport staat uitgebreide informatie over de inhoud en aanpak van het onderzoeksthema Vrouwen en hart- en vaatziekten.

Onderzoek naar vrouwen en hart- en vaatziekten

Er zijn 3 projecten die onderzoek doen naar hart -en vaatziekten bij vrouwen.

• CREW: Welke risicofactoren voorspellen het risico op hart- en vaatziekten het beste bij vrouwen?
    • Queen of Hearts: Onderzoek naar speciale vorm van hartfalen die voorkomt bij vrouwen die zwangerschapsvergiftiging hebben gehad en de zoektocht naar biomarkers die dit hartfalen beter kunnen voorspellen.
    • WOMB: Hebben kinderen en moeders gezondere bloedvaten en hart als de moeders tijdens de zwangerschap hulp krijgen bij verbeteren van hun leefstijl?

Publieksinformatie over onderzoek

Ook het algemene publiek, hart- en vaatpatiënten en onze vrijwilligers en donateurs vertellen we graag op een toegankelijke manier in welk onderzoek we investeren.

> Meer over onderzoek naar hart- en vaatziekten

> Meer over onderzoek naar eerder herkennen van hart- en vaatziekten

Nieuwsbrief Onderzoek Online

Ontvang het laatste nieuws over wetenschappelijk onderzoek en blijf op de hoogte van alle deadlines voor het aanvragen van financiering.

Meld je aan

Meer over wetenschappelijk onderzoek

Dekkerbeurzen voor 10 talentvolle onderzoekers

Crowdfunding voor innovatief onderzoek succesvol

Crowdfunding voor innovatief onderzoek van start

Vragen over wetenschappelijk onderzoek?

Mail Team Onderzoek & Zorginnovatie

Bel Maartje Zuierveld: 070 315 55 14