Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Investeren in onderzoek naar eerder herkennen van hart- en vaatziekten

Onderzoek naar het eerder herkennen van hart- en vaatziekten krijgt topprioriteit bij de Hartstichting. We steken veel geld in dit thema en hopen dat we hiermee in de toekomst hart- en vaatziekten eerder kunnen opsporen en behandelen.

Bovenaan de onderzoeksagenda

Het eerder herkennen van hart- en vaatziekten staat bovenaan de onderzoeksagenda van de Hartstichting. Dit is 1 lijst van 5 topprioriteiten, die we hebben samengesteld op basis van wensen vanuit de samenleving. Onze ambitie is om hart- en vaatziekten eerder te herkennen. Zo kunnen we deze ziekten behandelen voordat ze écht toeslaan. Dit redt levens en voorkomt onherstelbare schade.

Doelstellingen onderzoek

Mensen kunnen hart- en vaatziekten of een erfelijke aanleg daarvoor hebben zonder dat te weten. We willen hart-en vaatziekten eerder herkennen, zodat deze mensen een behandeling kunnen krijgen.

Ons hoofddoel luidt: in 2030 kunnen we 25% vaker hart- en vaatziekten herkennen voordat ze écht toeslaan.

De gevolgen van het hoofddoel zijn:

• er overlijden minder mensen
    • er lopen minder mensen onherstelbare schade op
    • er leven minder mensen met klachten of beperkingen

Subdoelen

Om dit hoofddoel te bereiken zijn er een aantal subdoelen geformuleerd, die sterk met elkaar samenhangen:

• in 2020 is bekend welke klachten wijzen op hart- en vaatziekten
    • in 2020 kunnen mensen zelf in kaart brengen of hart- en vaatziekten in hun familie voorkom
    • in 2025 kunnen mensen zelf vaststellen met welke klachten ze naar de dokter moeten
    • in 2030 zijn er nieuwe tests en diagnostische strategieën om hart- en vaatziekten vast te stellen of uit te sluiten

1. Klachten en waarschuwingssignalen zijn bekend

We weten welke klachten bij mannen én vrouwen kunnen wijzen op hart- en vaatziekten. Dit weten we ook voor verschillende groepen zoals mensen van verschillende leeftijden, met verschillende etnische achtergronden, met andere ziekten en/of met een erfelijke aanleg voor hart- en vaatziekten.

2. Erfelijke aanleg is in kaart gebracht

Er zijn nieuwe manieren om families met een erfelijke aanleg voor dodelijke hart- en vaatziekten op te sporen. In 2030 heeft meer dan 75% van de volwassen Nederlanders vastgelegd of hart- en vaatziekten in hun familie voorkomen.

3. Diagnose is beter te stellen

Er zijn nieuwe tests, zoals checklists, bloedtests en beeldvormende technieken om hart- en vaatziekten eerder te herkennen. Artsen kunnen met nieuwe tests en methoden eerder uitsluiten of vaststellen dat iemand een hart- of vaatziekte heeft. Dit is ook mogelijk bij verschillende groepen:

• bij mannen en vrouwen
    • verschillen in etnische achtergrond
    • met of zonder andere ziekten, zoals diabetes
    • met of zonder erfelijke aanleg

4. Aandacht voor verschillen tussen mannen en vrouwen

Het is belangrijk dat wetenschappers ook vrouwen opnemen in hun onderzoek. Bij medisch onderzoek is dit helaas nog niet altijd vanzelfsprekend. Het maakt het onderzoek nog tijdrovender en gecompliceerder. En dus duurder. Daarom is extra geld nodig om dit mogelijk te maken. Ook bij het onderzoek naar het eerder herkennen van hart- en vaatziekten.

> Meer over onderzoek naar hart- en vaatziekten bij vrouwen

CVON-call in samenwerking met Technologiestichting STW

In 2015 ging een cvon-call uit naar het eerder herkennen van hart- en vaatziekten.

> Meer over CVON

Samen met Technologiestichting STW investeren we € 10 miljoen in dit onderzoeksthema. De call is nu gesloten. Na een strenge selectieprocedure maakten we rond april 2016 bekend welke onderzoeken starten.

Prof. dr. Arno Hoes

"Achteraf blijkt vaak dat mensen al langer klachten hadden."

Lees het verhaal

Beleidsrapport

In het beleidsrapport staat uitgebreide informatie over de inhoud en aanpak van het onderzoeksthema eerder herkennen van hart- en vaatziekten.

Nieuwsbrief Onderzoek Online

Ontvang het laatste nieuws over wetenschappelijk onderzoek en blijf op de hoogte van alle deadlines voor het aanvragen van financiering.

Meld je aan

Meer over wetenschappelijk onderzoek

Dekkerbeurzen voor 10 talentvolle onderzoekers

Crowdfunding voor innovatief onderzoek succesvol

Crowdfunding voor innovatief onderzoek van start

Vragen over wetenschappelijk onderzoek?

Mail Team Onderzoek & Zorginnovatie

Bel Maartje Zuierveld: 070 315 55 14