Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Investeren in onderzoek naar acute behandeling van beroertes

Onderzoek naar de acute behandeling van beroertes krijgt topprioriteit bij Hartstichting. Onderzoekers en artsen werken samen in een groot landelijk onderzoeksprogramma op het gebied van beroerte.

Hoog op de onderzoeksagenda

Onderzoek naar beroerte staat hoog op de onderzoeksagenda van de Hartstichting. Dit is 1 lijst van 5 topprioriteiten, die we hebben samengesteld op basis van wensen vanuit de samenleving. Onze ambitie is dat mensen met een beroerte zo snel mogelijk de beste behandeling krijgen. Hersenschade moet zoveel mogelijk beperkt of voorkomen worden. Meer patiënten overleven een beroerte en krijgen daarna de kans hun dagelijks leven weer zelfstandig te leiden.

> Meer over de onderzoeksagenda

Doelstellingen onderzoek naar beroertes

Doelstellingen om deze ambitie te bereiken zijn:

1. Bij meer patiënten met een beroerte start de behandeling binnen 1,5 uur na de eerste klachten

De tijd tussen de beroerte en de behandeling moet korter. Nu start de behandeling in het ziekenhuis bij ongeveer 1 op de 6 patiënten (15%) binnen 1,5 uur. In 2025 willen we dat bij minstens 1 op 3 patiënten (30%) binnen 1,5 uur de behandeling start.

2. Meer patiënten kunnen na een beroerte hun dagelijks leven weer zelfstandig leiden

3 maanden na een beroerte lukt dat nu bij ongeveer 1 op de 3 patiënten nog niet: de kans is groot dat deze mensen voor de rest van hun leven afhankelijk blijven van anderen. Wij willen dat dit in 2025 nog maar geldt voor maximaal 1 op 4 patiënten

3. Per jaar overlijden 1.000 mensen minder aan een beroerte

Uit de recentste cijfers (over 2012) blijkt dat in ons land in 1 jaar ruim 8.500 mensen overlijden aan een beroerte. We willen niet alleen dat meer mensen hun dagelijks leven weer zelfstandig kunnen leiden, maar tegelijkertijd ook bereiken dat minder mensen overlijden aan (de gevolgen van) een beroerte. In 2025 willen we het aantal mensen dat aan een beroerte overlijdt omlaag gebracht hebben tot maximaal 7.500 per jaar.

Geef voor onderzoek

Onderzoekers werken aan betere behandelingen bij een beroerte. Ze willen bereiken dat patiënten snel en goed herstellen.

Resultaten onderzoek beroerte

De resultaten van investeren in onderzoek naar een beroerte zijn:

• We weten hoe we de zorg rondom een acute beroerte in Nederland moeten organiseren, zodat iedere patiënt zo snel mogelijk een diagnose en de optimale behandeling krijgt
    • We weten bij een herseninfarct precies voor wie welke behandeling het meest geschikt is.
    • Er is een effectieve acute behandeling voor hersenbloedingen, waardoor minder mensen overlijden en het hersenweefsel minder beschadigt
    • Er is een test om snel te bepalen wie een bloeding en wie een infarct heeft, nog voordat iemand in het ziekenhuis aankomt. Zo kan de behandeling daar snel starten
    ​​​

Aandacht voor verschillen tussen mannen en vrouwen

​De signalen van een beroerte zijn bij mannen en vrouwen hetzelfde. Het lijkt dan ook logisch dat ze dezelfde behandeling krijgen. Maar mogelijk hebben vrouwen baat bij een andere behandeling dan mannen. Om inzicht te krijgen in deze verschillen, is het belangrijk dat er voldoende vrouwen meedoen in wetenschappelijk onderzoek naar beroerte. Meer onderzoek naar hart- en vaatziekten bij vrouwen staat daarom hoog op de onderzoeksagenda van de Hartstichting.

> Meer over onderzoek naar hart- en vaatziekten bij vrouwen

Samen werken aan ambities

Om onze ambities te bereiken is samenwerking cruciaal. We financieren een groot onderzoeksprogramma waarin onderzoekers uit het hele land samenwerken. Ook werken we samen met artsen, bedrijven, ambulancediensten, overheid, vrijwilligers, donateurs en patiënten.

Publiekscampagne beroerte

De eerste stap bij verschijnselen van een beroerte komt niet van artsen of wetenschappers. Maar van patiënten zelf en de mensen die bij hen zijn. Als zij bij verschijnselen van een beroerte direct 112 bellen, krijgen meer mensen een behandeling en is de kans op een goed herstel het grootst.

In 2016 startte de Hartstichting 1 grote publiekscampagne om ervoor te zorgen dat mensen weten wat de signalen van een beroerte zijn en direct 112 bellen.

Beleidsrapport

In het beleidsrapport over onderzoek naar beroerte vind je uitgebreide informatie over de inhoud en aanpak van het onderzoeksthema acute behandeling van beroertes.

Prof. dr. Jaap Kappelle

"Dankzij enorme stappen in de wetenschap herstellen steeds meer patiënten na een beroerte."

Lees het verhaal

Subsidie voor onderzoek

In de Subsidiewijzer staat meer informatie gericht aan wetenschappers over subsidies voor wetenschappelijk onderzoek van de Hartstichting. De verschillende subsidievormen en bijbehorende deadlines worden verder toegelicht.

> Meer over de Subsidiewijzer

Publieksinformatie over onderzoek

Ook het algemene publiek, hart- en vaatpatiënten en onze vrijwilligers en donateurs vertellen we graag op een toegankelijke manier in welk onderzoek we investeren.

> Meer over onderzoek naar hart- en vaatziekten

> Meer over onderzoek naar eerder herkennen van hart- en vaatziekten

Nieuwsbrief Onderzoek Online

Ontvang het laatste nieuws over wetenschappelijk onderzoek en blijf op de hoogte van alle deadlines voor het aanvragen van financiering.

Meld je aan

Meer over wetenschappelijk onderzoek

Dekkerbeurzen voor 10 talentvolle onderzoekers

Crowdfunding voor innovatief onderzoek succesvol

Crowdfunding voor innovatief onderzoek van start

Vragen over wetenschappelijk onderzoek?

Mail Team Onderzoek & Zorginnovatie

Bel Maartje Zuierveld: 070 315 55 14