Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen. De gegevens die we verwerken tijdens je bezoek bevatten informatie over je gezondheid. Daarom hebben we toestemming nodig.

Meer over privacy en voorwaarden

Gebruikerscommissie

De Hartstichting wil dat gebruikers van onderzoek betrokken worden bij wetenschappelijk onderzoek. We vragen onderzoekers om een gebruikerscommissie in te stellen die hen adviseert gedurende het hele onderzoeksproject. Hiermee willen we bereiken dat patiënten en de maatschappij zo veel mogelijk baat hebben bij het onderzoek dat de Hartstichting financiert.

Betrokkenheid gebruikers

De gebruikerscommissie is een waardevolle partner in onderzoek, die actief meedenkt over het verloop van het onderzoek en het gebruik van de resultaten van het onderzoek.

Samenwerking met gebruikers zorgt ervoor dat onderzoeksresultaten goed aansluiten bij hun wensen. Samen zorgen we ervoor dat de kennisontwikkeling en het gebruik in de praktijk beter en sneller verlopen. Kansen worden zo snel mogelijk gesignaleerd en gebruikt.

Resultaten van onderzoek vinden zo snel mogelijk hun weg naar vervolgonderzoek, richtlijnen, commerciële toepassingen en patiëntenzorg.

Over de gebruikers

Gebruikers zijn personen of partijen die belang hebben bij resultaten van het onderzoek en die zelf niet betrokken zijn bij het uitvoeren van het onderzoek.

Denk bijvoorbeeld aan eindgebruikers:

• patiënten die behandeld willen worden met een nieuw medicijn
    • artsen die patiënten op een andere manier moeten gaan behandelen.

Andere gebruikers van onderzoek zijn:

• bedrijven die de resultaten verder kunnen ontwikkelen
    • zorgverzekeraars die de nieuwe zorg moeten vergoeden
    • ziekenhuisapothekers: ervoor zorgen dat de productie van nieuwe medicijnen in vervolgonderzoek aan alle regels voldoet
    • financiers van het huidige en vervolg van het onderzoek
    • onderzoekers die verwachten dat ze de resultaten in de toekomst kunnen gebruiken

Taken gebruikerscommissie

De gebruikerscommissie geeft gevraagd en ongevraagd advies aan de onderzoeksleiders. Bijvoorbeeld over octrooiaanvragen, licentieovereenkomsten en activiteiten die de kans op gebruik van de onderzoeksresultaten te bevorderen. Ook stelt zij een verslag op voor de midterm- en eindbeoordeling voor de beoordelingscommissie en de Hartstichting.

Samenstelling gebruikerscommissie

Een goede samenstelling van de gebruikerscommissie is essentieel voor het succes. Dit is de verantwoordelijkheid van de onderzoeksleider(s). De Hartstichting heeft 1 leidraad voor de 'ideale' samenstelling van 1 gebruikerscommissie waarin meerdere disciplines vertegenwoordigd zijn.

Op basis van de leidraad stellen onderzoekers 1 gebruikerscommissie samen. Deze wordt beoordeeld tijdens de beoordelingsprocedure van onderzoeksaanvraag bij de Hartstichting. Daarna wordt de definitieve gebruikerscommissie samengesteld.

Nieuwsbrief Hartstichting

Ontvang het laatste nieuws over wetenschappelijk onderzoek en onze activiteiten.

Meer informatie

Lees de uitgebreide toelichting op de procedure rondom de samenstelling, werkwijze en taken en verantwoordelijkheden van de gebruikerscommissie.

Vragen over de gebruikerscommissie? Stuur dan een e-mail aan Rebecca Abma-Schouten:
     r.abma-schouten@hartstichting.nl.

Vragen over wetenschappelijk onderzoek?

Mail Team Onderzoek

Bel 070 315 55 46