Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Nieuw consortium Hart- en vaatziekten bij vrouwen

Iedereen de beste zorg. Dat is de ambitie van de Hartstichting. Het opzetten van een nieuw landelijk netwerk voor onderzoek, kennis en zorgverbetering op het gebied van hart- en vaatziekten bij vrouwen moet deze ambitie dichterbij brengen. Het nieuwe consortium wordt onderdeel van de Dutch CardioVascular Alliance.

Optimale zorg voor vrouwen en mannen

De ziektelast van hart- en vaatziekten bij vrouwen is hoog. Onderzoek heeft aangetoond dat er verschillen zijn tussen vrouwen en mannen in symptomen, diagnose en het verloop van hart- en vaatziekten. Toch krijgen mannen en vrouwen op dit moment vaak dezelfde zorg. De Hartstichting wil dat de verschillen in kaart worden gebracht. Zo kunnen vrouwen en mannen in de toekomst gerichter benaderd worden en krijgt iedere patiënt optimale zorg.

Doel nieuwe consortium

Het doel van het nieuwe consortium is om wetenschappelijk onderzoek en de zorg voor vrouwen met hart- en vaatziekten naar een hoger internationaal niveau te brengen. Om dit te bereiken doet het consortium innovatief onderzoek en brengt het resultaten uit eerder onderzoek verder richting toepasbaarheid in de zorgpraktijk.

Ook zet het consortium een netwerk op om kennis over dit thema met alle hart- en vaatonderzoekers te delen. Hiervoor gaat het consortium samenwerken met de implementatiepijler van de DCVA en het programma Gender en Gezondheid van ZonMw.

​Kwartiermakers

De Hartstichting heeft 2 kwartiermakers gevraagd om een landelijk consortium rondom dit onderzoeksthema te formeren. Dit zijn:

• dr. ir. Hester den Ruijter (Translationele cardiologie voor vrouwen, UMC Utrecht)
    • prof. dr. ir. Eric Boersma (Klinische epidemiologie, Erasmus MC)

Aansluiten bij het nieuwe consortium?

Doe jij onderzoek naar hart- en vaatziekten bij vrouwen? Of wil je bijdragen aan de implementatie van onderzoeksresultaten in de zorg voor vrouwen? Lees de voorwaarden in de brochure en neem contact op met de kwartiermakers.

Deadline! De deadline voor het indienen van de aanvraag is dinsdag 25 juni 2019.

Vragen over wetenschappelijk onderzoek?

Mail Team Onderzoek & Zorginnovatie

Bel Maartje Zuierveld: 070 315 55 14