Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen. De gegevens die we verwerken tijdens je bezoek bevatten informatie over je gezondheid. Daarom hebben we toestemming nodig.

Meer over privacy en voorwaarden

Meer kennis over kleine bloedvaatjes in het hart

Vrouwen lijken vaker dan mannen problemen te hebben in de allerkleinste bloedvaatjes in het hart. Maar het is nog onduidelijk hoe je kunt vaststellen wat er mis is met deze bloedvaatjes, en wat vervolgens een goede behandeling is. Maryam Kavousi krijgt een subsidie van de Hartstichting om hierover meer duidelijkheid te krijgen.

Het belang van onderzoek

“De afgelopen 10 jaar zijn veel wetenschappers het belang gaan zien van de allerkleinste bloedvaatjes in ons hart," vertelt Maryam Kavousi van het Erasmus MC. "Er wordt steeds meer onderzoek naar gedaan. Toch is het nog steeds onduidelijk hoe je patiënten het beste kunt behandelen, en wat precies de verschillen tussen mannen en vrouwen zijn.”

Minder zuurstof naar hartspier

De kleinste bloedvaten zijn belangrijk voor de overdracht van zuurstof vanuit het bloed naar de hartspier. Die zuurstofoverdracht werkt niet altijd goed. Bijvoorbeeld doordat het bloed te langzaam stroomt, of doordat de bloedvaatjes te veel samenknijpen of zijn vernauwd door slagaderverkalking.

Artsen kunnen nu lastig zien of er iets mis is met de kleine vaatjes, legt Kavousi uit. “Je kunt deze bloedvaatjes niet van binnenuit bekijken via een dun slangetje (een katheter), zoals bij de grotere bloedvaten wel kan.”

Dr. Jeanine Roeters van Lennep, cardiovasculair internist

“Meer kennis over de specifieke risico's op hart- en vaatziekten bij vrouwen is hard nodig.”

Lees het verhaal

Al het onderzoek analyseren

Kavousi en haar collega’s willen weten hoe vaak aandoeningen aan de kleine bloedvaatjes precies voorkomen. Ook willen ze weten hoe je de diagnose zou kunnen stellen, en wat goede behandelingen zijn. Ze gaan daarom nauwkeurig al het wetenschappelijk onderzoek naar de ‘microvaatjes’ analyseren, en kijken naar eventuele verschillen tussen mannen en vrouwen. Een goed overzicht hiervan ontbreekt op dit moment.

Kavousi: "We maken een overzicht van eerder onderzoek naar de kleinste bloedvaatjes in het hart, en zijn hierbij benieuwd naar de verschillen tussen mannen en vrouwen. Onze resultaten bespreken we met cardiologen en internisten. Samen kunnen we kijken welke vervolgstappen nodig zijn om aandoeningen aan de kleine vaatjes te voorkomen en behandelen, zowel bij mannen als bij vrouwen.”

Kennisachterstand inhalen

De Hartstichting en overheidsorganisatie ZonMw investeren samen bijna € 100.000,- in dit onderzoek. Dit is een van de projecten waarmee de Hartstichting zorgt dat de kennisachterstand over hart- en vaatziekten bij vrouwen wordt ingehaald.

Meer onderzoek naar vrouwen

Signalen dat er iets mis is met het hart zijn bij vrouwen vaak anders dan bij mannen. Daarom worden hartziekten vaak niet op tijd herkend. Hierdoor overlijden nog te veel vrouwen onverwachts. Dat moet veranderen. Onderzoek naar hart- en vaatziekten bij vrouwen krijgt daarom topprioriteit.

Bekijk alle onderzoeken

Vragen over dit onderwerp?

Mail de Infolijn

Bel de Infolijn: 0900 3000 300 (ma t/m vrij van 9.00 - 13.00 uur)

Lees meer over hart- en vaatziekten bij vrouwen

Kans op hart- en vaatziekten voorspellen bij vrouwen