Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen. De gegevens die we verwerken tijdens je bezoek bevatten informatie over je gezondheid. Daarom hebben we toestemming nodig.

Meer over privacy en voorwaarden

De invloed van angst en depressie op hartziekten

Hoe beïnvloeden psychologische klachten, zoals angst en depressie, het risico op bepaalde hartziekten? En zijn daarbij belangrijke verschillen tussen mannen en vrouwen? Paula Mommersteeg krijgt een subsidie van de Hartstichting om het antwoord te vinden op deze vragen.

Psychologische risicofactoren

“Ik verbaas me erover dat de invloed van psychologische klachten op hart- en vaatziekten zo weinig aandacht krijgt,” vertelt Paula Mommersteeg van de Universiteit van Tilburg. “We weten dat bijvoorbeeld stress, angst en depressie je risico op deze ziekten vergroten.”

Juist voor vrouwen is het belangrijk dat er meer aandacht komt voor psychologische risicofactoren, stelt Mommersteeg. “Angst en depressie komen bij vrouwen twee keer zoveel voor als bij mannen.”

Meer stresshormonen en ongezond leven

Wie zich langere tijd somber, gestrest of angstig voelt, heeft langdurig stresshormonen in het bloed. Die hormonen hebben meerdere effecten. De bloeddruk en hartslag stijgen, en de afweer verslechtert, waardoor bijvoorbeeld de ontwikkeling van slagaderverkalking sneller gaat.

Mommersteeg: “Mensen die niet lekker in hun vel zitten gaan zich vaak ook ongezonder gedragen: minder bewegen, meer roken, ongezonder eten. En ze slikken minder trouw hun medicijnen, zoals cholesterolverlagers.”

Alles bij elkaar ontstaat een hoger risico op vernauwingen in de kransslagaders, de bloedvaten die de hartspier van bloed voorzien. Een hartinfarct of pijn op de borst is vaak het gevolg.

Vrouwen hebben andere klachten

Aan het onderzoek naar de relatie tussen psychologische klachten en hartklachten doen vaak meer mannen mee dan vrouwen, vertelt Mommersteeg. “Dit komt doordat de meeste onderzoeken zich richten op hartziekten met duidelijke vernauwingen van de kransslagader, of met een klassiek beeld van hartklachten, zoals pijn op de borst met uitstraling naar de linkerarm.”

Maar vrouwen hebben soms andere hartklachten. En bij vrouwen zijn vaker de allerkleinste vertakkingen van slagaders in het hart vernauwd. Mommersteeg: “Met dit onderzoek wil ik erachter komen of de relatie tussen psychologische klachten en hartziekten bij vrouwen anders is dan bij mannen.”

Dr. Jeanine Roeters van Lennep, cardiovasculair internist

“Meer kennis over de specifieke risico's op hart- en vaatziekten bij vrouwen is hard nodig.”

Lees het verhaal

Resultaten direct gebruiken

De resultaten zal Mommersteeg zoveel mogelijk verspreiden, onder meer via wetenschappelijke publicaties en een symposium voor artsen. Zo worden de nieuwe inzichten direct gebruikt om de zorg voor vrouwen en mannen met hart- en vaatziekten te verbeteren.

Kennisachterstand inhalen

De Hartstichting en overheidsorganisatie ZonMw steken samen bijna € 100.000,- in dit onderzoek. Dit is een van de projecten waarmee de Hartstichting zorgt dat de kennisachterstand over hart- en vaatziekten bij vrouwen wordt ingehaald.

Meer onderzoek naar vrouwen

Signalen dat er iets mis is met het hart zijn bij vrouwen vaak anders dan bij mannen. Daarom worden hartziekten vaak niet op tijd herkend. Hierdoor overlijden nog te veel vrouwen onverwachts. Dat moet veranderen. Onderzoek naar hart- en vaatziekten bij vrouwen krijgt daarom topprioriteit.

Bekijk alle onderzoeken

Vragen over dit onderwerp?

Mail de Infolijn

Bel 0900 3000 300 (maandag t/m vrijdag van 9.00 - 13.00 uur)

Lees meer over hart- en vaatziekten bij vrouwen

Hart- en vaatziekten voorkomen bij vrouwen na de overgang