Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen. De gegevens die we verwerken tijdens je bezoek bevatten informatie over je gezondheid. Daarom hebben we toestemming nodig.

Meer over privacy en voorwaarden

Onderzoek naar vrouwen en hart- en vaatziekten

De Hartstichting financiert grote onderzoeksprojecten naar hart- en vaatziekten bij vrouwen. Met nieuwe kennis over het vrouwenhart hopen wetenschappers eerder aan te tonen dat er iets mis is met het hart.

Bij vrouwen vaak onduidelijke signalen

Signalen dat er iets mis is met het hart zijn bij vrouwen vaak minder duidelijk dan bij mannen. Een hartinfarct wordt daardoor bijvoorbeeld sneller over het hoofd gezien. Door het eerder herkennen van de signalen, krijgen vrouwen in de toekomst een sneller een betere diagnose en behandeling.

> Meer over hart- en vaatziekten bij vrouwen

Meer vrouwen in onderzoek

Onderzoek naar hart- en vaatziekten bij vrouwen staat hoog op de onderzoeksagenda van de Hartstichting. Tot nu toe is het meeste hart- en vaatonderzoek gedaan bij mannen. Maar lang niet alle resultaten zijn zomaar toe te passen op vrouwen. Daarom zijn we nu bezig met een inhaalslag.

Onderzoeksresultaten Hartstichting

Op 22 december 2015 promoveerde Thijs Zweers, onderzoeker aan de Universiteit van Leiden. Hij onderzocht het bloed van 700 mensen die in het ziekenhuis werden onderzocht op vaatvernauwingen in het hart door slagaderverkalking. Hij ontdekte opmerkelijke verschillen tussen mannen en vrouwen.

Nieuwe onderzoeken naar vrouwen

Van alle onderzoekers die subsidie krijgen van de Hartstichting verwachten we dat ze:

• verschillen tussen mannen en vrouwen in alle fases van het onderzoek meenemen
    • voldoende vrouwelijke deelnemers opnemen in onderzoek om betrouwbare conclusies te kunnen trekken

Inhalen kennisachterstand

Wereldwijd is er al veel kennis aanwezig rondom hart- en vaatziekten. Dit is alleen verdeeld in vele brokjes, versnipperd over veel wetenschappelijke tijdschriften. De Hartstichting stelt subsidie ter beschikking aan onderzoekers die de bestaande kennis rondom hart- en vaatziekten in kaart gaan brengen.

Dit moet artsen helpen om beter gebruik te maken van de nieuwste inzichten bij de diagnose en behandeling van vrouwen. Bovendien maakt zo’n overzicht duidelijk waar er een kennisachterstand is en op welke gebieden meer onderzoek nodig is.

Onderzoek naar voorspellen risico bij vrouwen

In een groot onderzoeksproject (CREW) willen onderzoekers de kans op hart- en vaatziekten bij vrouwen beter voorspellen. Vrouwen weten vaak niet dat ze een hoog risico lopen op hart- en vaatziekten.

Met steun van de Hartstichting zoeken wetenschappers naar nieuwe risicofactoren die kenmerkend zijn voor vrouwen. Ook willen ze weten of de bekende risicofactoren (zoals roken en verhoogd cholesterol) net zo belangrijk zijn voor vrouwen als voor mannen.

> Meer over het onderzoek

Hartfalen door een verstijfd hart eerder opsporen

Hartfalen door een stijve hartspier is een zeer ernstige ziekte. Mensen kunnen niet of nauwelijks meer traplopen en fietsen, en zijn heel snel achter adem en benauwd. Deze vorm van hartfalen komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen en er zijn geen goede medicijnen tegen. Het is dus heel belangrijk om te voorkomen dat de hartspier zo stijf wordt.

In een groot onderzoeksproject (Queen of Hearts) werken meerdere onderzoekers samen om hartfalen door een verstijfd hart eerder op te sporen.

> Meer over onderzoek

Op zoek naar een nieuwe test voor stijve hartspier

Onderzoekers willen een stijve hartspier sneller opsporen met nieuwe tests. Hiermee hopen ze patiënten in de toekomst sneller te kunnen behandelen, en zo de achteruitgang van het hart te stoppen of te vertragen. In 2017 start een nieuw onderzoek, waar de Hartstichting € 1 miljoen in steekt.

Gezonde leefstijl tijdens zwangerschap

In een groot onderzoeksproject (WOMB) willen onderzoekers weten leefstijladviezen voor en tijdens de zwangerschap effect hebben. Ze willen weten of dit de gezondheid van het hart en de bloedvaten blijvend verbetert. Van moeder én kind.

Alle wetenschappelijke onderzoeken

De Hartstichting financiert onderzoek op een breed terrein. Ga naar het overzicht en bekijk welk onderzoek we financieren per aandoening.

Voor wetenschappers

Ben je een wetenschapper? Dan is het interessant om de Subsidiewijzer met daarin alle vormen van subsidie te bekijken.

> Meer over de Subsidiewijzer

Bekijk alle onderzoeken

Vragen over wetenschappelijk onderzoek?

Mail Team Onderzoek

Bel 070 315 55 46