Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen. De gegevens die we verwerken tijdens je bezoek bevatten informatie over je gezondheid. Daarom hebben we toestemming nodig.

Meer over privacy en voorwaarden

Onderzoek naar vrouwen en hart- en vaatziekten

De Hartstichting financiert grote onderzoeksprojecten naar hart- en vaatziekten bij vrouwen. Met nieuwe kennis over het vrouwenhart hopen wetenschappers eerder aan te tonen dat er iets mis is met het hart. Zo krijgen vrouwen in de toekomst een sneller een betere diagnose en behandeling.

Aandacht voor vrouwen in alle onderzoeken

Tot nu toe is het meeste hart- en vaatonderzoek gedaan bij mannen. Maar lang niet alle resultaten zijn zomaar toe te passen op vrouwen. Signalen dat er iets mis is met het hart zijn bij vrouwen vaak minder duidelijk dan bij mannen. Daarom zijn we nu bezig met een inhaalslag.

Van alle onderzoekers die subsidie krijgen verwachten we dat ze:

• verschillen tussen mannen en vrouwen in alle fases van het onderzoek meenemen
    • voldoende vrouwelijke deelnemers opnemen in onderzoek om betrouwbare conclusies te kunnen trekken

Lopend onderzoek naar vrouwenhart

We verwachten dus dat elke onderzoeker alert is op de man-vrouwverschillen. Daarnaast steken we geld in specifieke onderzoeken naar het vrouwenhart.

Overzicht in kennis rond vrouwenhart

Wereldwijd is er veel kennis rondom hart- en vaatziekten bij mannen en vrouwen. Dit is alleen erg versnipperd. De Hartstichting steunt onderzoek om hier overzicht in aan te brengen. Artsen kunnen zo werken met de nieuwste inzichten bij de diagnose en behandeling van vrouwen. Bovendien maakt zo’n overzicht duidelijk waar er een kennisachterstand is en op welke gebieden meer onderzoek nodig is.

> Meer over dit onderzoek

Onderzoek naar voorspellen risico bij vrouwen

Vrouwen weten vaak niet dat ze een hoog risico lopen op hart- en vaatziekten. In een groot onderzoeksproject (CREW) willen onderzoekers de kans op hart- en vaatziekten bij vrouwen beter voorspellen. Ze zoeken naar nieuwe risicofactoren en willen weten of de bekende risicofactoren (zoals roken en verhoogd cholesterol) net zo belangrijk zijn voor vrouwen als voor mannen.

> Meer over het onderzoek

Hartfalen door een verdikt en verstijfd hart eerder opsporen

Hartfalen door een verdikte en stijve hartspier is een zeer ernstige ziekte. Deze vorm van hartfalen komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen en er zijn geen goede medicijnen tegen. In een groot onderzoeksproject (Queen of Hearts) werken meerdere onderzoekers samen om hartfalen door een verstijfd hart eerder op te sporen.

> Meer over het onderzoek

Onderzoekers willen een stijve hartspier sneller opsporen. Met nieuwe tests hopen ze patiënten in de toekomst sneller te kunnen behandelen, en zo de achteruitgang van het hart te stoppen of te vertragen.

Invloed menstruele cyclus op hartklachten

Vrouwen hebben regelmatig het gevoel dat hun hartklachten samenhangen met schommelingen in de hormonen. Ze hebben bijvoorbeeld vaker hartkloppingen of pijn op de borst tijdens de maandelijkse cyclus. Internist Jeanine Roeters van Lennep van het ErasmusMC onderzoekt of dit zo is en wat het exacte verband is.

> Meer over het onderzoek

Steun onderzoek naar het vrouwenhart

Er is meer onderzoek nodig om hartziekten bij vrouwen eerder te herkennen én te behandelen. Elke bijdrage, groot of klein, is waardevol.

Wetenschappelijk onderzoek Hartstichting

De Hartstichting wil hart- en vaatziekten eerder opsporen en beter behandelen. Ga naar het overzicht en bekijk per aandoening welk onderzoek we financieren.

Bekijk alle onderzoeken

Subsidie voor wetenschappers

Ben je een wetenschapper? Bekijk dan de subsidiewijzer met al onze beurzen.

> Ga naar de Subsidiewijzer

Meer over het vrouwenhart

Nieuw onderzoek naar het vrouwenhart

Dr. Yolande Appelman

Dr. Yolande Appelman: “Artsen moeten bepaalde vrouwen eerder op het netvlies krijgen”

Vrouwen en hart- en vaatziekten

Nieuwsbrief Hartstichting

Ontvang het laatste nieuws over wetenschappelijk onderzoek en onze activiteiten.